At Brawn GP tog fusen på alle da de med kortest mulige frist, og stort set ingen tests, pludselig satte standarden for Formel 1-feltet, er noget af en underdrivelse.
I første halvdel af sæsonen var Brawnbilerne urørlige for alle, undtaget Sebastian Vettels Red Bull racer.
Til Spaniens Grand Prix mødte de op med med en opgradering, der kunne holde dem på toppen lidt længere, og sejrsrækken fortsatte.
Sebastian Vettel, Jenson Button og Rubens Barrichello jubler
De sidste to løb, i henholdsvis England og Tyskland, har dog vist at tingene er ved at ændre sig.
Udviklingen af bilen blev betalt af Honda. Ligeledes blev opgraderingen i Spanien betalt af de tidligere ejere, ligesom holdet generelt har levet af Honda-penge indtil nu. Sponsorpengene fra Virgin har ikke rakt langt, og en forlængelse af kontrakten med sponsoren er ikke realistisk.
Det, der ser ud til at ske nu, er, at teams med større pengepung og dermed større udviklingpotentiale, er begyndt at hente på dem, og for Red Bulls vedkommende, endda overhale dem.
På det nyligt afviklede løb på Nürburgring var det tydeligt, at både Ferrari og McLaren var rykket meget tættere på. Ferrari kom sågar i mål før begge Brawn-racerne.
Jenson og Rubens på vej til Parc Ferme
Hvis Brawn vil holde sin nuværende position, eller bare forblive nogenlunde konkurrencedygtige, er det essentielt, at de får fundet nogle storsponsorer, så de kan samle penge sammen til videreudvikling af deres bil, og nyudvikle næste års model.
Alternativet er en retur til den del af feltet, som Honda led så meget under i deres sidste år i Formel 1.
Denne analyse, foretaget af Formel 1-eksperten Villadelprat, kan man læse i den spanske avis, El Pais.
Måske var det en ide, hvis de også fik styr på de interne skænderier, så man ikke igen skal høre Barrichello skælde ud på teamet i fuld offentlighed.