Vi skal nu til det sidste løb inden formel 1 cirkuset kommer til Europa. I den kommende weekend hvor vi skal til Foster's Australian Grand Prix, der foregår på Albert Park i South Melbourne fra fredag den 31. marts. til søndag den 2. april. Husk at der er adskillelige timers tidsforskel imellem Danmark og Australien, så de fleste begivenheder foregår om natten dansk tid. Du kan i øvrigt tjekke TV-tiderne
her
Denne optakt vil naturligvis være præget af de to første løb, hvor vi så holdenes styrkeforhold der helt klart er domineret af Renalt. Vi vil forsøge at forudsige hvad vi kan forvente os af løbet, gennemgå banen i detaljer og endeligt kigge lidt vejrudsigten.
Jenson Button i Melbourne 2005
SITUATION EFTER DE TO FØRSTE LØB:
Situationen efter de 2 første løb er uændret, det er stadig Renault og Fernando Alonso man skal slå. Men længere nede i rækkerne, der er allerede flere overraskelser, en af de større er at Williams, med deres Cosworth motor, er i stand til at bide skeer med de store fabriksteams, i det mindste så længe V8’eren holder. Ikke mindst debutanten Nico Rosberg må siges at være den store overraskelse i de 2 første løb.
Ferrari og de hold som kører med Ferrarimotorer må siges at have fået en blandet start på året, de er lynhurtige, men desværre, så har Ferrarimotoren vist sig at have holdbarhedsproblemer, problemer, der skulle være løst til Australiens Grand Prix, hvilket for alvor kan give Renault kamp til stregen.
Michael Schumacher i 2005
Toyota mangler stadig at vise Formel 1 verdenen hvad F1s største budget bruges til, Honda mangler stadig den vigtige første sejr, der kan give dem det sidste skub frem, om end det er lykkedes at komme på podiet.
Efter at have scoret 2 point i de første 2 løb, virker BMW Sauber, som et hold der har svært ved at finde sammen og få sammensat en pakke, der virkelig kan bide skeer med de andre tophold. Det samme gør til en hvis grad sig gældende for McLaren-Mercedes. Bilen og kørerne er hurtige, men igen og igen plages man af defekter, påkørsler og andet godt, der tvinger dem til at forcere sig op gennem feltet.
Den australske udgave a pitbabes.
En positiv ting man kan se efter de første 2 løb, det er at spændingen er genskabt i Formel 1.Ikke mindst i bunden af feltet, her kæmpes ikke om sejre, podiepladser eller point, men til gengæld, så er der benhård kamp mellem feltets 3 svageste hold, hvilket har givet mange gode dueller og
flotte overhalinger. Endeligt er det nye kvalifikationsformat rigtigt god.
Hjemmebanehelten Mark Webber
HVAD KAN VI FORVENTE I DENNE WEEKEND?
Et topmotiveret Ferrarihold og en topmotiveret Michael Schumacher, der vil vise at de denne gang, efter at have været tæt på 2 gange, for alvor kan sætte Renault under pres og for alvor komme ind i mesterskabskampen.
Et McLaren hold, der håber, at de denne weekend ikke skal plages af tekniske defekter. Et Hondahold der håber at denne gang er den gyldne gang, der kan starte en sejrsrække for dem. Et meget fokuseret Renaulthold, der vil fortsætte deres sejrsstime og gerne med endnu en 1-2 sejr og selvfølgelig spændende, benhård race mellem resten af feltet, der alle vil vise at der er mere i dem, end vi har set de første 2 løb.
År |
Pole Position |
Hurtigste Omgang |
Vinder |
1996 |
J. Villeneuve |
J. Villeneuve |
D. Hill |
1997 |
J. Villeneuve |
H-H. Frentzen |
D. Coulthard |
1998 |
M. Häkkinen |
M. Häkkinen |
M. Häkkinen |
1999 |
M. Häkkinen |
M. Schumacher |
E. Irvine |
2000 |
M. Häkkinen |
R. Barrichello |
M. Schumacher |
2001 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
2002 |
R. Barrichello |
K. Räikkönen |
M. Schumacher |
2003 |
M. Schumacher |
K. Räikkönen |
D. Coulthard |
2004 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
2005 |
G. Fisichella |
F. Alonso |
G. Fisichella |
Tidligere års kørere i pole position og med hurtigste omgang samt vindere.
Starten i Melbourne, 2005
HISTORIE:
Australiens Grand Prix daterer tilbage til 1985, hvor Adelaide for første gang lagde gader til Formel 1-kalenderens sæsonafslutning. I de efterfølgende 11 år blev sæsonen altid afsluttet på den 3,8 km lange sydaustralske bybane, og statussen som årets sidste løb betød at flere verdensmesterskaber blev afgjort her.
I 1986 kom Nigel Mansell (Williams) til Adelaide med et seks point forspring til Alain Prost (McLaren) og syv point til Nelson Piquet (også Williams). I lang tid så det ud til at Mansell skulle klare det, men han måtte udgå med en fjerdedel af løbet igen, hvorefter vejen var banet for en sejr til Prost, som dermed også vandt verdensmesterskabet.
Takuma Sato
En anden klassisk situation stammer fra 1994, hvor det bare var ét point, der adskilte Michael Schumacher (Benetton) og Damon Hill (Williams). På 35. omgang ødelægger Schumacher sit hjulophæng og i svinget efter støder de to sammen, da Hill forsøger at komme forbi. Resultatet bliver at begge udgår, og Schumacher dermed tager sit første ud af de hidtidige syv mesterskaber.
Det var ikke nogen hemmelighed, at mange i Melbourne gerne havde set deres by blive vært for et Formel 1-løb. I 1992 blev Jeff Kennett valgt til premiereminister for staten Victoria, hvor Melbourne ligger, og allerede året efter kunne han fremlægge en aftale om, at Melbourne overtage løbet fra om med 1996-sæsonen.
Sidste års podium
Samtidig med at Australiens Grand Prix blev flyttet de godt 700 kilometer sydøst fra Adelaide, fik løbet også en ny plads i kalenderen. Fra at stå for sæsonafslutningen, blev det nu åbningsløbet, og sådan har det været siden lige på nær i år, hvor det kom på kollisionskurs med Commonwealth Games, og derfor blevet flyttet tre uger.
2001 - Tragedien rammer |
Løbet i 2001 vil i høj grad blive husket for det sørgelige uheld, hvor en marshal døde, efter at han blev ramt at et vildfarent dæk.
På det sportslige plan er der dog også noget at huske løbet for. Det blev til en fornem debut for Kimi Räikkönen (Sauber), der sluttede på en syvendeplads (og blev senere rykket frem til en sjetteplads). På det tidspunkt kørte han på en dispensation, da han egentlig ikke havde erfaring nok til at få en superlicens.
Juan Pablo Montoya (Williams) fik også sin debut i Formel 1, og efter en beskeden indsats i kvalifikationen kørte han et godt løb indtil motoren gav op.
Løbet blev vundet af Michael Schumacher (Ferrari) foran David Coulthard (McLaren) og Rubens Barrichello (Ferrari). |
1. M. Schumacher 2. Coulthard 3. Barrichello 4. Heidfeld 5. Frentzen 6. Räikkönen 7. Panis 8. Burti |
2002 - Mandefald |
Relativt få af de mange spørgsmål, der altid er inden sæsonstarten, blev besvaret i Melbourne i 2002. Otte kørere nåede ikke længere end til det første sving og yderligere seks kørere udgik senere i løbet resulterende i bare otte kørere, der gennemførte løbet.
På trods af at Ferrari havde valgt at starte med en viderudviklet 2001-model, blev det Michael Schumacher, der trak det længste strå med Juan Pablo Montoya (Williams) og McLaren-debutanten Kimi Räikkönen på de andre podiepladser. Dagens mand i skysovs blev dog den lokale helt Mark Webber (Minardi) der fik fuldt udbytte af mandefaldet og kom ind en femteplads. |
1. M. Schumacher 2. Montoya 3. Räikkönen 4. Irvine 5. Webber 6. Salo 7. Yoong 8. de la Rosa |
2003 - Overhalingerne vender tilbage |
Efter en kedelig 2002-sæson bød åbningsløbet i 2003 på en række overhalinger og en særdeles overraskende vinder. McLaren stillede til start i en opdateret version af deres lidet konkurrencedygtige 2001-racer. Alligevel lykkedes det David Coulthard at sætte konkurrenterne på plads i et løb, hvor føringen skiftede flere gange.
Juan Pablo Montoya (Williams) og Kimi Räikkönen sluttede på henholdsvis anden- og tredjepladsen, mens Michael Schumacher (Ferrari) måtte nøjes med en fjerdeplads efter en dag, hvor han blandt andet valgte forkert ved at skifte til regnvejrsdæk ved løbets start. |
1. Coulthard 2. Montoya 3. Räikkönen 4. M. Schumacher 5. Trulli 6. Frentzen 7. Alonso 8. R. Schumacher |
2004 - Ferrari lukker mesterskabet |
Efter en spændende 2003-sæson, hvor de to mesterskaber blev afgjort i de to sidste løb, og en vinter, hvor Ferrari først til sidst begyndte at vise lidt tænder, var det forventet, at 2004 skulle byde på mere spænding, men Ferrari viste demonstrativ styrke fra allerførste færd.
Uden at bekymre sig om at køre en installationsomgang fortsatte Michael Schumacher direkte ud på to hurtige omgange, hvilket resulterede i, at han var omkring 2,5 sekunder hurtigere end alle andre.
Situationen holdt resten af weekenden, og man sad med fornemmelsen af,at havde de to Ferrari-kørere kørt for fuld udblæsning i hele løbet, så havde resten af feltet blevet taget med en omgang. Resultatet blev, at Schumacher vandt foran sin holdkammerat Rubens Barrichello og med Fernando Alonso (Renault) på tredjepladsen. |
1. M. Schumacher 2. Barrichello 3. Alonso 4. R. Schumacher 5. Montoya 6. Button 7. Trulli 8. Coulthard |
2005 - Skiftedag |
Alle forventede inden starten på 2005-sæsonen, at Ferrari efter deres walkover i 2004 havde et så stort forspring, at de ville vinde igen. Åbningsløbet skulle vise, at det langt fra var givet.
Giancarlo Fisichella (Renault) fik optimalt udbytte af en regnfuld kvalifikation, og han kunne starte fra spids med de vigtigste konkurrenter noget længere nede i feltet. Der var aldrig rigtig nogen tvivl om, at Fisichella skulle vinde. Rubens Barrichello (Ferrari) tog andenpladsen og med den senere verdensmester Fernando Alonso (Renault) på tredjepladsen. |
1. Fisichella 2. Barrichello 3. Alonso 4. Coulthard 5. Webber 6. Montoya 7. Klien 8. Raïkkönen |
Australiens Grand Prix gennem de seneste år.
Banekort for Australiens Grand Prix
BANEN:
Formel 1-banen i Melbourne ligger i den flotte Albert Park tæt på centrum. Der er ikke tale om en permanent bane, men i stedet om at man i høj grad bruger veje, der til daglig er offentlig tilgængelige, og man kan derfor for eksempel se markeringer til cykelstier på banen.
Mark Webber
Teknisk har banen en god blanding af tekniske stræk og langsider, og det er tidligere blevet bevidst, at det kan lade sig gøre at udkæmpe nogle gode og lange dueller. Mikset mellem sving og langsider betyder samtidig, at det er en mellem-downforce bane.
Banen |
Banenavn |
Albert Park |
By |
Melbourne |
Antal Grand Prixer |
10 |
Rekorder |
Banerekord - Pole |
1:24.408 (Michael Schumacher, 2004) 226,172 km/t |
Banerekord - Løb |
1:24.125 (Michael Schumacher, 2004) 226,933 km/t |
Hurtigste løb |
1t24:15.757 (Michael Schumacher, 2004) 219,011 km/t |
|
|
Flest poles |
3 (M. Schumacher/M. Häkkinen) 4 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
3 (M. Häkkïnen) 4 (Ferrari) |
Flest sejre |
4 (M. Schumacher) 5 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,303 km |
Omgange i løbet |
58 |
Løbsdistance |
307,574 km |
Løbs- og banedata for det nuværende layout.
VEJRUDSIGT:
Ifølge de lokale meteorologer, er der 50% chance for regn over Melbourne i weekenden. Hvilket betyder at vi meget vel, kan stå over for årets første regnvejrsløb.
Temperaturerne vil ligge mellem 15 og 20 grader, med en fugtighedsprocent på 54.
Vinden op til weekenden, vil tage lidt til, med en jævn styrke på omkring 12 Km/t, hvilket dog ikke er skræmmende.
Men mange ting kan ændre sig inden løbet på søndag, så vi vil holde øje med situationen og komme med en opdatering senere på ugen.
Michael Schumacher
AFSLUTNING:
Vi skal altså i gang med sæsonens tredje løb der forgår i det fjerne østen. Løbet i år holdes en måned senere end normalt på grund af Commonwealth legene. Der ventes derfor en fantastisk stemning i Melbourne i år som den lokale helt Mark Webber siger:
”Det Australske Grand Prix er altid en vigtigt del af Formel 1 kalenderen da der er en fantastisk atmosfære på Albert Park. Det er formentligt et af de bedste organiserede løb i sæsonen. Det er selvfølgeligt specielt givende for Marc Gene da det er mit hjemmebane løb. Melbourne har lige afsluttet værtsskabet for de meget succesrige Commonwealth lege, så der er allerede en god stemning i byen, og et spændende Grand Prix vil være en fantastisk måde at afslutte de sidste par uger med”
Vi kan altså formentligt se frem til en spændende weekend, og inden du står tidligt op de kommende dage så husk at tjekke TV-tiderne
her