Tom Kristensen og Christian Bakkerud var de danske deltagere i DTM-løbet på Lausitzring. Johan Jokinen er skiftet fra Formel Renault 2.0 til F3 Euro Series, og Kasper Andersen deltager for Hi-Tech Junior teamet i International Formula Masters.
Hi-Tech Junior er holdet, der også står bag Kaspers deltagelse i Superleague Formula, hvor de servicerer FC Midtjylland-bilen.
Tom Kristensen kom efter sejren på Hockenheim for to uger siden, som den mesterskabsførende. Forhåbningerne var gode før kvalifikationen, men en taktisk brøler hos Audi af samme kaliber, som den Ferrari lavede da de satte Kimi Räikkönen ud på 'extreme wets' i Malaysia, sendte Tom ud efter den første kvalifikationsperiode i lørdags.
Tom Kristensen på Lausitzring. Copyright DTM Media
Christian Bakkerud gjorde det forrygende i årgangs-Audien, og kørte sig ind i Q2 i lørdags. Her var marginalerne dog ikke med Christian, der sluttede på en flot 13. plads.
“Den anden kvalifikationsession var præget af endnu mere regn på banen, og jeg lavede desværre en fejl som betød at jeg mistede varmen i mine dæk. Og i regnen var det ikke muligt at klatre længere op i tabellen. Men en 13. plads på gridden er ret godt, synes jeg.”
Tom Kristensen var dog ikke tilfreds. En taktisk brøler i regnen over Lausitzring gjorde avancement umuligt.
”Havde det ikke været så forbandet vigtigt, ville jeg stå og skrige af grin.”
”Jeg har ingen forventninger til søndagens løb. Det kræver mirakler i dette tætte felt at komme i top tre fra en startplads som nummer 17, men forhåbentlig kan jeg hente nogle point, så jeg stadig ligger med fremme i mesterskabet.”
Christian Bakkerud i pitten på Lausitzring. Copyright Motion Company
Søndagens løb gik dog ikke efter planen for danskerne.
Tom Kristensen blev allerede i første sving blandet ind i ravage med andre biler, og det betød en straf til Tom Kristensen for at have skubbet sig forbi Mercedes-køreren Mathias Lauda (søn af Niki Lauda). Siden blev Tom K straffet igen for ikke at give plads til to bagfrakommende kørere.
“Det var et af de sjældne løb, hvor man faktisk glæder sig til at få det overstået.”
”Til gengæld var den anden straf helt hen i vejret. Efter mit første pitstop nærmede de to Mercedes-kørere, Jamie Green og Marco Engel, sig bagfra, men jeg lå stadig langt foran dem, da der blev vinket med de blå flag. Jeg vidste godt, de nærmede sig, så jeg havde også en klar fornemmelse af, hvornår jeg skulle gøre plads for dem. Nu fik jeg i stedet en “drive through”-straf gennem pitten, og det var med til at runde en begivenhedsrig weekend af.”
Tom K's beskadigede Audi på Lausitzring. Copyright DTM Media
Christian Bakkerud startede fra plads 13, men faldt tilbage i løbet. Han var den sidste kører, der gennemførte det dramatiske løb på Lausitzring, men han mente bagefter, at han kunne have sluttet mindst en plads bedre.
“Det gik faktisk okay. Jeg lærer hele tiden. Efter mit første pitstop begyndte mine dæk at overophede, og jeg var ude af stand til at klatre længere op i feltet. Faktisk begyndte jeg at falde ned gennem feltet fra min i øvrigt rigtigt gode 11. plads. Men de omgangstider jeg var i stand til at køre, burde have gjort det muligt for mig at hente de kørere der lå foran mig.”
“Tom Kristensen var bag mig, og jeg lukkede ham forbi, da jeg fik flere blå flag. Men det gik jo snart op for mig, at han kæmpede med mig om positionen og det er jeg lidt ærgerlig over. Ikke mindst, fordi jeg er ret sikker på, at jeg kunne have holdt ham bag mig resten af løbet.”
”Men som jeg hele tiden bliver ved med at fortælle mig selv. Jeg er her for at lære. Jeg er faktisk ret positiv. Jeg havde en fantastisk kvalifikation, og nu skal jeg fokusere på mit næste DTM-løb, som er på Norisring om fire uger. Det er en bane som jeg kender, og som jeg holder meget af.”
Der var masser af bulerace og close-race i løbet. Tom K sluttede på plads 12 og Christian Bakkerud på plads 14. De to køreres citater er taget fra de respektive pressemeddelelser skrevet af Nils Finderup og Aslak Vind. Vinderen af løbet blev Gary Paffett foran Bruno Spengler.
Johan Jokinen i Kolles & Heinz Union Euro F3-raceren. Copyright F3 Euro Media
Johan Jokinen startede sæsonen i Formel Renault 2.0 serien for Iquick: Holdet viste sig dog håbløst, hvilket blev åbenlyst, da holdet skulle stille op i en Renault-afdeling i Pau for få uger siden, og dagene før meldte fra. Johan Jokinen var dog heldig at komme i stald hos Colin Kolles’ ’dansker’-team i F3 Euro Series.
Colin Kolles står bag Christian Bakkerud i DTM og Le Mans, og nu Johan Jokinen i F3 Euro Series. Det blev en lærerig weekend for den unge dansker. Han spandt i kvalifikationen og startede det første løb fra plads 26 af 28. Første løb endte dog som en katastrofe for danskeren. Heldet var ikke med danskerne på Lausitzring.
På opvarmningsomgangen gik pulverslukkeren i bilen, så johan måtte køre i pit. På trods af et lynhurtigt skifte, så starten kunne tages fra pitten med en ny pulverslukker. Den gik dog af tyve meter efter pitudgangen, og så var det løb slut.
Andet løb gik dog bedre for Johan. Han måtte dog starte plads 28, men kørte sig op til en flot 18. plads. Det på trods af megen lidt erfaring med banen i tørvejrsbetingelser. Plads 18 var absolut godkendt. Hans holdkammerat, Carlos van Dam, sluttede på plads 19, og han er blevet lovprist før sæsonen.
Kasper Andersen foran nordmanden Pal Varhaug i første løb i Valencia
Der var også Formula Masters-løb på den spanske Ricardo Tormo-bane i Valencia. Her deltog Kasper Andersen for Hi-Tech Junior-teamet, og efter en lidt svær sæsonstart i Pau, kvalificerede Kasper sig ind på plads 4 til lørdagens løb.
På grund af svær understyring faldt Kasper tilbage til plads 6 i det første 25-omgange lange hovedløb lørdag. Det betød en startplacering som nummer 3 søndag, da man vender top 8 imellem de to løb. Kasper tog starten i det andet løb, og overhalede holdkammeraten Alexander Rossi og Nicolas Maulini fra Jenzer Motorsport, og så sig aldrig tilbage.
Det blev til den første sejr i 2009, første sejr siden afdelingen på Anderstorp i 2007 og den tredje sejr i Formula Masters-regi i seriens leverid. Om tre uger deltager Kasper i samme klasse i Brno, inden det ugen efter går løs i Superleague Formula på Magny-Cours.
En blandet weekend for vores danske kørere i Europa. Om to uger er der Le Mans, og det bliver den næste store udfordring for Tom Kristensen, der går efter sejr nummer ni og for Christian Bakkerud, der skal køre sidste års vinderbil i løbet.