Enighed gør stærk. Denne regel gælder også i Formel 1 - i hvert fald når det gælder den politiske del som ligger bag sporten.
Indtil nu har FOTA stået sammen om ikke at ville skrive under på deltagelse i næste års Formel 1-serie, så længe Max Mosly og FIA stod fast på det regelsæt, som de forsøger at gennemtvinge.
Specielt har Ferrari, Renault og Toyota talt med store ord, men også Red Bull og Toro Rosso har nægtet at ville deltage under det foreslåede regelsæt.
Martin Whitmarch, CEO hos McLaren og selvbestaltet mægler mellem FOTA og FIA
Mere tilbageholdende har McLaren været. Nogle vil mene at det har noget at gøre med den blæst der allerede har været omkring McLaren, med både Stepneygate og senest Liegate skandalerne, men dette er ikke McLarens officielle udlægning af det.
McLarens teamchef, Martin Whitmarsh, siger derimod, at der hvor han mener slaget skal slåes er i forhandlingslokalerne og ikke i pressen. Han siger, at McLaren meget hellere vil påtage sig en mæglende rolle i disse forhandlinger, idet de både kan se det fra de små konstruktørers side, og fra de store bilproducenters vinkel.
Nu er der imidlertid sket det, at Williams har skrevet under på deltagelse i næste års Formel 1. Dette kan tolkes som en umiddelbar accept af budgetloftet, hvilket det måske også er. Williams er et lille privatteam uden de store midler bag sig, så for dem kan det næsten kun være en fordel at få beskåret budgetterne ved lov.
Alan Jones og Frank Williams. Zolder i Belgien 1980. Sir Frank forstår godt de øvrige FOTA medlemmers reaktion
Resten af FOTA ser dog ikke helt så mildt på det, og har derfor suspenderet Williams fra gruppen, noget som Sir Frank Williams i øvrigt udmærket forstår. Dog bliver han nødt til at se lidt praktisk på det.
Williams har kun én aktivitet, hvilket er at køre Formel 1-løb. Hvis de ikke kunne stille til start, ville de heller ikke kunne indfri deres forpligtelser overfor deres ansatte og deres sponsorer. Derudover har de en kontrakt med Bernie Ecclestones FOM, om at de er forpligtet deltagelse indtil 2012.