Når man skal lave en evaluering af gårsdagens løb, er det nødvendigt at se på det i lyset af de opdateringer som de forskellige teams i større eller mindre omfang har lavet.
Naturligvis bliver der forbedret på bilerne løbende, men kun et par gange i løbet af sæsonen bliver der lavet markante og større ændringer, sådan fungerer det i hvert fald ofte, og for mange.
Søndagens løb i Spaninen var derfor særligt spændende, da det var her vi ville kunne se om Brawn GP's dominans kunne indhentes på een gang, eller om der skulle mere til.
Kimi Räikkönen kørte sig flot op, men bilen kunne ikke holde
Ferrari viste at de rigtige opdateringer giver meget mere hastighed, men at man kun får glæde af det hvis man også laver den rigtige taktik, de rigtige brændstofberegninger, og hvis bilen kan holde hele vejen i mål.
McLaren viste meget tydeligt at de ikke havde ændret noget særligt, hvorfor det også var en kamp for Lewis Hamilton at holde bilen på banen i et bare rimeligt tempo. Kovalainen udgik, og man kan vel snart sige "som sædvanligt."
BMW-Sauber var som vi har set det tidligere i år slet ikke hvor de burde være, og kun Nick Heidfelt kunne få en smule fornuft ud af den blå/hvide racer. Stortalentet Kubica så man ikke meget til.
RTL pitreporter Kai Ebel giver Nick Heidfeld en kage i fødselsdagsgave
Red Bull har vi vænnet os til at tage seriøst i år. Normalt er det på grund af Vettels eminente kørerevner, som man her så noget mindre til end man plejer. Til gengæld gik det jo fantastisk med Webbers taktik, som pludseligt rykkede ham forbi både Massa og Vettel, hvorfor han fik en fortjent 3. plads.
Toro Rosso var så "heldige" at begge biler udgik lige efter starten. På sin vis synd nok, da det er et spændende hold at følge. De kan være med helt fremme, og andre gange kan de lave noget fatalt L... som får een til at tage sig til hovedet. Denne gang sparede de i hvert fald en masse penge til brændstof og dæk.
Sebastian Vettel i Red Bull RB5. I går var det Webber der stjal billedet .
Force India var i dette løb anonyme. Der var een der udgik i starten af løbet, men de gjorde sig så lidt bemærket i løbet, så jeg helt ærligt ikke engang kan huske hvem det var, og hvordan det gik den anden.
For Williams var det igen en rutchebanetur. Nakajima udgik meget tidligt, men denne gang var det vist ikke hans egen skyld. Som vi har set det før fra den side var Nico Rosberg pludseligt helt fremme, for så at glide tilbage til en ubemærket position, men han kom da med på scoretavlen denne gang.
Toyota skal hjem og tage sig selv i nakken. De startede året i toppen af tabellen, og har da haft nogle gode løb, men denne gang var de bare ikke der hvor de skulle være. Trulli udgik sort set med det samme, og Glock kæmpede bravt, men det virkede som om bilen bare ikke ville det samme som ham. Det er en ommer.
Fernando Alonso i Renault skal roses for flot kørsel
Renault vil jeg kun nævne for Alonso, som på trods af en underlegen bil formåede at præstere god kørsel, og faktisk havde en fin kamp med Webber. Kampen mod Massa var ikke en kamp, men en foræring fra Ferraris taktikere. Piquet bør ikke nævnes for noget.
Rubens Barrichello ser ikke helt tilfreds ud
Endeligt kommer vi til Brawn GP. når jeg teger dem sidst er det ikke for at nedgøre dem, tvært imod. Det lille privatejede team har vist både vilje og evne til at vinde, og de opdateringer som andre har lavet, har Brawn lavet lige så godt eller bedre. Der har være talt en del om teamordre i forbindelse med Brawn og dette løb, og specielt virker Barrichello lidt utilftreds. Hertil kan man kun sige at Ross Brawn, der jo tidligere var taktiker hos Ferrari, da Schumacher og Barrichello kørte der, velsagtens aldrig kunne finde på at benytte sig af teamordre. Det har vi jo aldrig set før fra den side (ahem).