Da det for et par dage siden kom frem, at præsidenten for Automobile Club de l’Ouest (ACO), Jean-Claude Plassart, havde inviteret Ferraris øverste chef Luca di Montezemolo til at starte dette års 24-timersløb, begyndte jeg at tænke.
"Pral", vil nogle sige, men en lidt kontroversiel udtalelse fra Luca di Montezemolo satte tankerne i gang.
Vil Ferrari komme med en reel LMP1-racer, der skal tage kampen op mod Audi og Peugeot i fremtiden?
”Jeg, personligt, har en masse passion, og Ferrari har en masse passion, men dette er ikke en uendelig historie.”
Luca di Montezemolo
Udtalelser, som kom efter FIA gjorde det klart, at der ville komme et loft over Formel 1-budgetterne, og da der samtidig kom udtalelser om, at Le Mans var en teknologisk høj racerklasse, så var det svært ikke at forestille sig, at Ferrari ville stille FIA et ultimatum.
Det er dog ikke grunden til, at Luca di Montezemolo skal sætte årets 24-timersløb igang. Som sagt skal grunden findes tilbage i 1949.
I år er det 60 år siden, at Ferrari vandt den første af ni Le Mans-sejre . Det skete da Luici Chinette og Lord Selsdon kørte først over stregen i en Ferrari 166 MM.
“Jeg er stolt af at få denne mulighed for at starte et løb, som har skrevet motorracinghistorie og som har tætte forbindelser til Ferrari. Vores Scuderia har opnået nogle uforglemmelige resultater på denne bane.”
Audi R15 TDI er en højteknologisk racer. Den slags ser Ferrari muligheder i.
“Le Mans 24-timerskøbet er synonym med avanceret teknologi og sportslig konkurrence, og har altid fået stor opmærksomhed fra vores side.”
Ferrari vandt sidste år GT2-kategorien, da Risi Competizione holdet i en Ferrari F430 GT kørte længst.