Toyota har en gang tidligere haft pole position i Formel 1. Det skete i USA på Indianapolis i 2005. Pole-tageren hed også dengang Jarno Trulli, men lige netop det løb var løbet, hvor ’Michelin- eller Tyre-gate’ brød ud.
Jarno Trulli og Toyota opgav deres første pole position, da samtlige Michelin-teams kørte i pit efter installationsomgangen. Imorgen er det alvor. Det ved Jarno Trulli og Toyota, og så gør det ikke noget, at Timo Glock sikrede en ren Toyota front.
Jarno Trulli tog pole position i Bahrain
Jarno Trulli sagde:
”Jeg er begejstret for at være tilbage på pole igen. Denne weekend er gået godt, og det er godt at starte forrest imorgen. Faktisk gik eftermiddagen ikke så glat som igår fordi jeg havde et problemer med mine bremser under sessionen.”
”Det er lidt en bekymring til løbet, så det er noget vi skal kigge på i aften. Stadig er jeg optimistisk for imorgen fordi vores løbspace har været god denne weekend og vi har kunne passe godt på dækkene. De tre første løb er ikke rigtig gået min vej, men jeg håber at jeg nu kan ændre dette.”
”Vi testede her i vinters og denne bane har altid været god mod vores biler tidligere. At have begge biler i top to viser, at vi har gjort et godt stykke arbejde. Jeg vil gerne dedikere denne pole både til mit hold, der har arbejdet så hårdt, og til menneskerne i min hjemmeregion Abruzzo, der blev ramt af et jordskælv tidligere denne måned.”
Jarno Trulli og Timo Glock er stadig for at have taget de to første startplaceringer
Timo Glock kørte sin bedste kvalifikation i Formel 1 i dag.
“Det er fantastisk at vi har kunne tage de to pladser i toppen idag. Vi havde et problem med min bil igår, og vi sloges med dette, men holdet har gjort et godt stykke arbejde med at få skiftet tingene til i dag. Vi var hurtigst i sessionen i morges, men jeg mistede noget tid på banen på grund af et elektronisk problem.”
”Men kvalifikationen gik rigtig glat. Vinden skiftede retning, og det var svært at vænne sig til primærdækkene i Q1. Efter det følte jeg mere tilpas i Q2, men i Q3 lavede jeg en lille fejl efter sving 8, så jeg kunne ikke indhente Jarno.”
”En stor tak til alle ingeniører og mekanikere fordi det har været en svær start på sæsonen for alle, og dette er et rigtig godt resultat for os.”