Føler du selv, at du er i god form? Sådan rigtig god? Chancerne for, at du er i bare halvt så god form som en Formel 1-kører er ikke særlige store. Hvorfor kommer Toyotas læge Ricardo Ceccarelli med en forklaring på.
Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 22/4 2009 klokken 11:04
Da jeg var yngre blev man ofte mødt med fordomme om, at det ikke var særlig hårdt at køre racerløb. Det er jo bare at styre en bil. Hvor svært kan det være?
Alle forsøg på at snakke om G-kræfter og belastninger blev mødt af en mur af uvidenhed. For det var jo bare en bil de skulle køre.
Jenson Button i svømmedelen af et triathlon. Udholdenhed er meget vigtig for en racerkører.
Toyotas læge Ricardo Ceccarelli fortæller nu lidt om, hvorfor Formel 1 er den sport, der belaster hjertet mest.
- Pulsen for en topkører ligger i gennemsnit på 180 over en løbsdistance på 90 minutter eller længere (Kinas Grand Prix varede næsten to timer)
- Så er der de fysiske belastninger på kroppen. Nakkemusklerne skal håndtere op mod 5 G, og belastningerne på arme og ben samt kroppen, der nærmest presses sammen mod sædet. Næste gang du befinder dig i fitnesscenteret så tag benpres maskinen og sæt vægten på 100 kg eller derover. Så sidder du i halvanden time og skiftevis bruger højre eller venstre ben til at skubbe vægten tilbage.
Lewis Hamilton træner nakke og arme i en speciel Technogym maskine
- Mentalt skal kørerne være 100% fokuserede hele tiden. Hjernen er den største muskel i kroppen, og den er i topform hos kørerne, selv om Dr. Sid Watkins for en del år siden i sjovhed udtalte, at racerkørere ikke havde nogen hjerne. Et koncentrationsslip kan sende bilen ud i et spin, en påkørsel eller en decideret ulykke.
Ricardo Ceccarelli siger om hjernen.
”Når en kører kører anderledes i forhold til en kvalifikationsomgang, så belaster han sig selv hårdere fysisk. Under kvalifikationen er køreren lige på grænsen, altid tæt på fejltagelsen og hjertet kan slå op mod 50 slag hurtigere end ved en normal løbsomgang.”
Michael Schumacher havde en evne til at køre til at køre på max. belastning end mange af hans konkurrenter.
”Det viser, at kroppen udfører et kæmpe stykke arbejde, hvilket er muligt i et par minutter, men ikke et helt løb.”
Michael Schumacher var i hans storhedstid kendt som den bedst trænede kører af dem alle. Mange løb er blevet vundet fordi han under løbet har formået at køre i ’kval-trim’ længere end andre kørere. Det er i de omgange, hvor en kører får besked på at presse på for at opbygge eller indhente et forspring.
I andre sportsgrene er der meget tid til at sunde sig. I fodbold får man mange sekunders pause hele tiden. I boksning er der pause hver tredje minut og i skydning er der lang pause mellem hvert skud. I Monaco kan en pause på bare et sekund resultere i et møde med muren.
Heikki Kovalainen i fuld gang med træningen
Hvad sker der så når en kører er syg, som for eksempel Fernando Alonso der led af en infektion i øret i Malaysia. Det kan være svært at se på en kører, at han ikke er frisk. Specielt på banen, hvor vi slår omgangstiderne hen med en dårlig opsætning af bilen.
”Før jeg kom til Toyota mødte jeg en kører, der startede et løb efter, at han havde været virkelig dårlig i fire dage. Han havde mistet en masse væske og da han ankom søndag, havde han det rigtig dårligt, men han var tvunget til at starte.”
”Han fortalte mig efter løbet, at han følte at han kunne kollapse hvert øjeblik, men han sluttede i top seks fordi han havde en god bil.”
Jenson Button laver vægttræning
”Når en kører, der normalt er i topform bliver syg, så vil han sjældent være mere end fire tiendedele, max et halvt sekund langsommere end normalt i løbet.”
Næste gang du tænker på om du er i god form, så tænk lige på at du sammenlignet med en racerkører stadig har en form som Gummitarzan.
Tiff Needell fra det britiske tv-program Fifth Gear kørte for et par år siden et race i en Williams F1-racer mod en BMW M5, der på ingen måde er den langsommeste knallert på havnen. Før Tiff Needell fik lov at køre bilen skulle han først igennem en fysisk test.