• Forside

Optakt til Bahrains Grand Prix

Kinas Grand Prix netop afsluttet med Sebastian Vettel som en overraskende vinder foran Mark Allan Webber i den anden Red Bull og vi skal allerede til at gøre klar til Bahrains Grand Prix der køres i Sakhir i den kommende weekend. Læs her voresomfattende optakt der kigger på dels de tekniske aspekter, kigger på de nuværende situation i verdensmesterskabet samt præsenterer banen og Grand Prixet.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 20/4 2009 klokken 23:04

Indledning
Banen der ligger ude i ørknen har det med at blive glat, idet sand blæser ind på banen.

Strategien bliver formentlig en to-stops, med en hvis margin indbygget så der kan korrigeres for eventuelle perioder med safety car.

Ved slutningen af det længste lige stræk kom hastigheden op på omkring 303 km/t i 2008 som gær banen til den ottende hurtigste. Dette indikerer at der er brug for en aerodynamisk opsætning hvorder skal tages forskellige kompromiser.

Tidstabet ved et pitstop er cirka 23 sekunder. Brændstofforbruget på en runde er cirka 2.66 kg for 5 km,

DER KOMMER MERE

Siden sidst

Det blev så ikke en sejr til Jenson Button, som spået af denne rubriks krystalkugle, men en utrolig flot sejr til Red Bull og Sebastian Vettel, endda sikret sammen med Mark Webber på andenpladsen. Ikke nok med at Vettel sejrede, men sejren var overlegent kørt hjem med en poleposition lørdag og total dominans i søndagens løb. Tillykke til Red Bull og Vettel - begge har virkelig fortjent sejren.

Søndagens løb viste også at sidste års topteams, Ferrari, McLaren Mercedes, Renault og BMW Sauber har langt til topform, ja, man kunne fristes til at sige meget langt til topform. Robert Kubica torpederede Jarno Trulli, i et uheld, der på ufattelig vis ikke endte helt galt, Lewis Hamilton lavede den ene Bambi imitation efter den anden og til sidst, så blev det demonstrativt bevist, ved Felipe Massa og en Ferrari"racer" der stille rullede til et stop og Massa måtte stå ud.

3 løb er afviklet og de 4 hold, har sammenlagt færre point end nummer 3 i mesterskabsstillingen.

Historie

En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Bahrain International Circuit. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb og tiderne for pole, hurtigste omgang og sejren i de fem tidligere løb.

Træninger
Fredag - 1. Felipe Massa Ferrari 1:32.233
Fredag - 2. Felipe Massa Ferrari 1:31.420
Lørdag Nico Rosberg Williams 1:32.521
Kvalifikation og løb
Pole position Robert Kubica BMW Sauber 1:33.096
Hurtigste omgang Heikki Kovalainen McLaren 1:33.193
Vinder Felipe Massa Ferrari 1:31:06.970
Referat
Der blev skrevet et lille stykke Formel 1-historie, da Robert Kubica sikrede sig sin og BMW Saubers første pole position. Den placering holdt dog kun få meter ind i løbet, da han ikke fik den bedste start og Felipe Massa (Ferrari) kunne skyde forbi. Bortset fra nogle omgange i forbindelse med pit stoppene, så beholdt Massa den placering resten af løbet. Dermed blev to DNF'er i de to første løb udskiftet med den anden sejr i træk i Bahrain.

Kubica måtte også overgive sig til Ferraris Kimi Räikkönen men det blev til en podieplacering, hvilket gav BMW Sauber en flot sæsonstart med en repræsentant ved sejrsceremonien i de tre første løb.

Knap så godt gik det for den senere verdensmester Lewis Hamilton (McLaren). Fra en tredjeplads på gridden gik det nærmest i bakgear. Efter første sving var det en 10. plads, hvorefter han kørte op bag i Fernando Alonso (Renault), hvilket betød en tur i pitten efter en ny næse til bilen. Dermed var det op ad bakke resten af vejen til målstregen.

Se også hele vores løbsrapport
1: Massa
2: Räikkönen
3: Kubica
4: Heidfeld
5: Kovalainen
6: Trulli
7: Webber
8: Rosberg

Sidste år i Bahrain


År Kører Hold Tid
Pole Position
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:30.139
2005 Fernando Alonso Renault 3:01.902
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:31.431
2007 Felipe Massa Ferrari 1:32.652
2008 Robert Kubica BMW Sauber 1:33.096
Hurtigste Omgang
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:30.252
2005 Pedro de la Rosa McLaren 1:31.447
2006 Nico Rosberg Williams 1:32.406
2007 Felipe Massa Ferrari 1:34.067
2008 Heikki Kovalainen McLaren 1:33.193
Vinder
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:28:34.875
2005 Fernando Alonso Renault 1:29:18.531
2006 Fernando Alonso Renault 1:29:46.205
2007 Felipe Massa Ferrari 1:33:27.515
2008 Felipe Massa Ferrari 1:31:06.970

De seneste fem år i Bahrain


Banen

Herunder de vigtigste data for banen. Vil du have alle detaljerne med, så kan du finde mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Bahrain International Circuit
By Sakhir
Tidszone 1 timer foran Danmark
Første Grand Prix 4. april 2004
Antal Grand Prixer 5
Banerekorder (2005 Layout)
Banerekord - pole 3:01.902 (Fernando Alonso, 2005)
214.216 km/h
Banerekord - løb 1:31.447 (Pedro de la Rosa, 2005)
213,054 km/h
Hurtigste løb 1t29:18.531 (Fernando Alonso, 2005)
207,082 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 2 (Fernando. Alonso, Felipe. Massa)
3 (Ferrari)
Flest poles 2 (Michael Schumacher)
3 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 1 (M. Schumacher, de la Rosa, Rosberg, Massa, Kovalainen)
2 (Ferrari, McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 5,412 km
Omgange i løbet 57
Løbsdistance 308,238 km
Specifikationer
Maksimal stigning 3,60%
Maksimal fald 5,60%
Højdeforskel 18 meter
Antal sving 14 sving (6 venstre, 8 højre)
Start/Mål langside 1090 meter
Vigtige Links
Hjemmeside www.bahraingp.com.bh
Satelitbillede Google Maps
Banekort OpenStreetMap
Banebeskrivelse BilMagasinet F1
TV-tider BilMagasinet F1

Løbs- og banedata



Afslutning

Hvem vinder det sidste fly-away Grand Prix? Sidste løbs bud var Button og med forventningen om at der ikke kommer regn i ørkenen, så må han være buddet igen. Dog må Vettel stå som en stærk outsider til sejren, efter de første 3 løb, så ser det ud til at årets mesterskab skal afgøres mellem Brawn GP og Red Bull, med Toyota som en mindre dark horse.