Omkring 40 juridiske eksperter brugte tirsdag på at diskutere for og imod lovligheden af de diffusere, som Toyota, Williams og Brawn GP kørte med.
Argumenterne fyldte lokalet for og imod de tre diffusere, som har skabt furore i årets første to løb.
BMW er et af de hold, som ikke har udviklet flerplansdiffusere.
Reglerne for diffuserne var klare, men Toyota, Williams og Brawn fandt alle det samme hul i reglementet, man kunne kalde ’lost in translation’, og det har de udnyttet til fulde. Til stor irritation fra de syv resterende hold.
Renault havde startet produktionen af en lignende diffuser, men spurgte til lovligheden hos FIA’s tekniske gruppe, hvor de fik at vide, at den ikke ville være lovlig. Derfor droppede man den videre udvikling, og udviklede den diffuser, der ikke har gjort til Renault til vinder endnu.
Nelson Piquet Jr tester den nye R29. Renault siger selv, at de droppede flerplansdiffuseren, da FIA sagde at den var ulovlig.
Det menes dog, at Renault allerede i denne weekend kan stille med en flerplansdiffuser, hvor andre hold stadig må vente flere løb endnu.
Toyota Motorsport GmbH sendte klokken 11.16 en erklæring ud, hvor de bekendtgjorde, at retfærdigheden er sket fyldest.
”Toyota Motorsport er tilfredse med, at FIA Internatinal Court of Appeal (ICA) har opretholdt de australske stewards beslutning omkring bagdiffuseren på vores bil.”
”Som vi hele tiden har sagt, så har vores hold nærlæst ordlyden af 2009 reglementerne i detaljer for at sikre, at vores fortolkning af det tekniske reglement var korrekt. Vi har gjort flittigt brug af konsultationer med FIA, hvilket var en god hjælp til at sikre, at vores fortolkning var korrekt.”
Timo Glock med ild i bagdelen
“Derfor har vi haft fuld tillid til at designet af vores bil ville blive erklæret korrekt, først af stewards i Australien og Malaysia, og siden af ICA.”
Brawn GP har lige sendt en pressemeddelse ud, hvor ordlyden er meget ens med Toyota. Derfor vil jeg ikke referere til den, og jeg forventer Williams’ snart sender en pressemeddelelse ud lydende ens med Toyota og Brawn.
Med dagens afgørelse bliver der overarbejde til de syv hold, der ikke kører med de nye diffusere. Afgørelsen i dag gør Jenson Button til storfavorit til sejren på søndag.