F1 har i mange år været kritiseret for at mangle overhalinger i det hele taget, og det var lige før det blev spændende, at en kører blev taget med én omgang. Vi mener nu nok her på BMF1 at de sidste par sæsoner har været spændende og givet nogle spektakulære overhalinger, men tiltaget til regelændringerne sker jo også lang tid i forvejen.
Det er i hvert fald ikke spændende at se top 3 blive afgjort via det bedste pitcrew til dækskift eller udelukkende via den bedste brændstofstrategi - i forhold til den direkte kamp ude på banen.
Starten på det australske Grand Prix - en utænkelig startgrid for få uger siden
Men har de mange ændringer til den igangværende sæson så hjulpet? Jeg prøver her at give en analyse, som måske er lidt for tidligt efter bare 2 løb, men gør alligevel forsøget.
Umiddelbart så har vi faktisk set flere overhalinger end normalt i de sidste sæsoner, men vil det varer ved?
Det australske og malaysiske løb var løbsmæssigt noget anderledes end de forrige udgaver af løbene, og her tænker jeg ikke på regnvejsløbet i Malaysia, som dog også er en helt historie for sig.
Vi så faktisk mange tætte dueller, hvor kørerne over lang tid og hjul mod hjul konkurrerede i Melbourne, og på steder hvor man ikke tidligere har set dueller, eller i det hele taget troede det var muligt at overhale.
På Sepang-banen i Malaysia så man ikke bare en overhaling, hvor den overhalende bil som normalt bare var væk, så snart han var kommet forbi, men man så dueller, hvor 2 konkurrenter overhalede hinanden igen og igen.
RObert Kubica forrest, men se kampen i baggrunden
Det har givet nogle dueller, som faktisk ikke er set i F1 i mange år.
Hvad er så forskellen? Jeg prøver at gennemgå de største regelændringers betydning for racet – set ud fra bare de 2 første løb.
Ny aerodynamik:
Nye restriktive ændringer og meget ændrede krav stilles fra denne sæson til F1-bilerne. Man tillader ikke de mange vinger på bilerne, og kravene har fået bilernes front- og bagvinger til at se ud som engang i 70´erne.
Målsætningen med ændringerne er at nedtone den helt optimale downforce F1-raceren har haft de sidste mange år, således bilerne formår at komme tættere på hinanden og ikke skabe de store forstyrrelser i luftstrømmen bagved en bil, som tidligere har forhindret en overhaling.
Vi har ofte set en bagfrakommende bil kører 1-2 sekunder hurtigere per omgang komme op til konkurrent, for ikke at kunne komme forbi den ellers meget langsommere bil.
Allerede i 2007 hørte man den senere verdensmester Kimi Raikkonen, Ferrari brokke sig højlydt om, at det snart var helt umulige at overhale i F1.
Bilerne er således mindre effektive og er således også sværere at styre. Det stiller således også større krav til den enkelte pilots kørerevner, og måske derfor har vi år set umiddelbart flere personlige kørerfejl end tidligere, som bare igen har givet flere overhalinger.
Slicksdæk:
De aerodynamiske regelændringer går godt i hånd med, at anvendelsen af slicksdæk er kommet tilbage i F1. Hermed styres fremover bilernes balance mere hen i mod et godt vejgreb end via aerodynamikken. Teorien er, at det således er muligt for bilerne at konkurrerer helt tæt mod hinanden.
Bridgestones slicks-dæk med grøn markeringsstribe
Dækregler:
Siden 2007 har man haft den regel, at man skulle benytte 2 typer af dæk-kompounds i løbet. Det er dog første gang, at man ser så stor en forskel med Bridgestone-dækkene, som man introducerer i år. Det skulle således give dækkenes betydning større, og den rette dækstrategi giver det bedste resultat.
F1-racerne skal således også sættes op til 2 typer af dæk, som kan være svært i sig selv. F.eks. så så man i Melbourne, Ferrari kører ganske godt med det meget bløde (supersoft) dæk, som bragte dem op i frontgruppen, men dækkenes sårbarhed og holdbarhed var tydelig, da de pludselig måtte se konkurrenterne overhale dem. Dækkene var nedslidte.
Det er nok ikke en populær beslutning hos F1-holdene med de mange udfordringer på dækomådet, da de nu har fået et meget hårdere arbejde med dækkene. Igen - tvinger det kørerne til at få det bedste ud af en mindre optimal opsat racer, men igen til en fordel til de bedre F1-pilotter – ”Let the best man win”
Jenson Button er vinderen
Det tyder uomtvisteligt på, at det har givet et mere omskifteligt og spændende race.
KERS:
Gennem hele vinteren og til stadighed kan man læse om introduktionen af den nye KERS-teknologi. En opsamling af energi, så man i ca. 6½ sekund per omgang kan få noget ekstra power på ca. 80 Hk. Det kan bruges offensivt og negativt, og det har været tydelig i flere situationer i de første 2 løb.
Det har uden tvivl betydning for løbets afvikling og giver flere overhalinger.
KERS gør en forskel. Ikke alle teams benytter teknologien endnu, og det giver stadig problemer for nogle af dem som bruger det. Spørgsmålet er bare om det kommer til at fungere før det måske tages ud af F1 igen? Meningerne om KERS er i hvert fald mange.
Justerbare frontvinger:
Det er nu blevet muligt fra i år at justere på frontvingen af F1-piloten selv. Der har ikke været talt så eget om det, og det er endnu tvivlsomt om det har haft den store betydning i løbene?
Men vil betydningen af alle ændringene varer ved?
Meningen med de mange regelændringer til især denne sæson var fra FIAs side et tilskynde til flere overhalinger, bedre race, bedre (billigere) økonomi med mere lige vilkår for de forskellige hold imellem. Har det så været en succes?
Indledningsvis – må man sige ja. Det er nu ikke bare en konkurrence mellem 2-3 teams, men flere viser sig på banen – holdmæssigt som individuelt. De sidste mange år har det stået mellem en 3-4 piloter om at vinde løb hele sæsonen igennem med få undtagelser.
Kampen er spændende i år
Meget tyder nu på, at vi får flere vindere at se i år – selv om vi (indrømmet) har set den samme brite ved Jenson Button vinde årets første 2 løb.
Måske det er for tidligt at konkludere for meget på det hele, men vi har faktisk set flere overhalinger end ved tidligere sæsonstarter.
Det har vist sig at Brawn GP har ramt det rigtigste med deres BGP001-racer, men også Red Bull ligner noget mere end det, man tidligere har set fra dem. Vi vil nok se andre teams lurer de nuværende stærkeste team af, og vi må forventeligt så også se en mere tæt konkurrence i de næste måneder.
Herefter ville man normalt se de stærkeste team på know how og økonomi trække fra, men dette er nu knap muligt med det totale teststop i sæsonen.
Meget ser altså ud til, at FIA´s målsætninger med en mere lige konkurrence, flere vindere, billige sport, og altså mere spændende løb med mange overhalinger bliver en succes.
Men – mon ikke vi igen ser nogle hold trækker fra og der igen føles, at det bliver nødvendigt med radikale regelændringer i F1? F1 bliver spændende at følge i år, da vi som F1-fan ikke rigtigt ved, hvad vi kan forvente os. Magtbalancen ser ud til at være ændret, men er det godt eller skidt?