Der ligger dog en forhindring i vejen til et Formel 1-comeback. På trods af at denne forhindring ikke er mange fod høj, så er det alligevel et bjerg der skal bestiges.
Bernie Ecclestone hedder den, og kan Bernie Ecclestone ikke finde et egnet sted, så kan teamcheferne det måske.
Det siger McLaren teamchefen Martin Whitmarsh til Autosport.
“Der er en fælles forståelse blandt alle medlemmerne i FOTA, at vi har behov for et Grand Prix i Amerika og vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi opnår dette.”
Kan FOTA stå sammen og overbevise Bernie Ecclestone om, at der SKAL køres Formel1 i Nordamerika?
“Holdningen indenfor FOTA er, at vi er nødt til at se mere strategisk på, hvordan vi sammensætter kalenderen. Vi har koncentreret os om at vi har en sund sport, at vi får styr på udgifterne og forbedring af showet, og der er en hel del områder vi skal have kigget på.”
“Kalenderen for i år var vedtaget, da vi (FOTA) kom i gang, men vi er nødt til at kigge på, hvor vores store investorer befinder sig og Amerika er en stor udfordring. Vi kan ikke bare vende ryggen til dette, men måske er vi nødt til at finde en helt ny indgangsvinkel.”
“Vi er nødt til at prøve en ny vinkel. I stedet for at se, hvem der vil give os flest penge for at komme og køre race, så skal vi måske vælge en anden strategi, måske lade FOTA stå bag løbet, deltage aktivt, sende kørerne på en pr-tur et år før, seks måneder før, at deltage i shows.”
Canada har altid været populær blandt fans og teams.
“I stedet for lade det afhænge af en promoter, hvordan udvikler vi interessen? Hvordan skaber vi begejstring og hvordan angriber vi Nordamerika? Om det er Ferrari, Daimler eller måske BMW. Ser man på investorerne i F1, så vil størstedelen opfatte USA som værende et meget vigtigt marked.”
Med lanceringen af US GPE giver det endnu mere mening at komme tilbage til USA hurtigst muligt. Der er masser af spændende baner i USA, men ikke nogen som umiddelbart lever op til FIA’s sikkerhedsstandarder, hvis man ser bort fra Indianapolis.
Starten på det amerikanske Grand Prix i 2003.
Derfor kan man meget nemt forestille sig, at man bliver nødt til at bygge en helt ny bane i USA. Ideen med FOTA som promotors er ikke helt tosset.
Hvis alle hold har en andel i Grand Prixet, så har de også en større interesse for at gøre noget ekstra ordinært. Hvem ved. Måske sidder Lewis Hamilton hos David Letterman til næste år og snakker om Grand Prix of New York!