Det er gjort mere end blot en total revision af aerodynamikken. Der er også gjort nye tiltag for at give flere overhalinger i F1. Man indfører KERS, som allerede og længe har været kontroversielt, da udviklingen af denne enhed nok blev en større udfordring end FIA havde tænkt, da man tog beslutningen om at benytte KERS i 2009.
Kaos i chikane
En anden og ny ting er, at F1-piloten selv kan ændre på frontvingens hældning via betjeningen i bilen, og mens løbet foregår. Tanken er nok, at man ved at justere dette undervejs, kan bruge det i forbindelse med en overhaling for siden at ændre downforcen, når der ”blot” skal vindes tid.
Red Bulls 32-årige og erfarne F1-pilot Mark Webber tror dog ikke disse tiltag vil bidrage til flere overhalinger i F1, end man har set det i de sidste par sæsoner. Han synes netop de sidste 2 sæsoner har været langt mere spændende med flere overhalinger end tidligere set.
Til spørgsmålet om Webber ikke tror ændringerne vil give et tættere race, svarer han til ”motorline.cc”: ”Ikke nødvendigvis. Jeg tror tidsforskellen mellem de enkelte biler bliver større. I sidste sæson var der cirka 2 tiendedele af et sekund i forskel i kvalifikationens omgangstider. I år bliver det cirka 4 tiendedele.”
”Så kan man hurtigt regne ud, hvad forskellen vil være efter 3 omgange”, fortsætter Webber.
Webber forstår simpelt ikke, hvorfor man i det hele taget har ønsket at ændre forholdene, da man så sent som i sidste sæson så nogle ret så spektakulære og yderst spændende løb.
Starten på Bahrains GP - Her overhaldes ihvertfald
Australierens meninger er sjældent kedelige, og han udtaler nu samtidigt, at overhalinger lige frem kan gå hen og blive kedelige!
Han hentyder til racerløbene på de amerikanske ovalbaner: ”Det er altså ikke særligt spændende at se 10.000 overhalinger til hvert løb. En overhaling bør være en udfordring. Det er ikke meningen, at det skal være let, som man ser det med Indycar-løbene, hvor en overhaling sjældent er særligt spændende.”
Et yderligere argument for at man sætter regelændringer ind på det forkerte område, har Webber observeret i sidste uge under testdagene på den spanske Jerez-bane. Han gør opmærksom på at mange overhalinger sker under nedbremsningerne til sving, og her er der ingen ændringer nu som tidligere.
”Vi vil fortsat kunne bremse meget sent, og vores omgangstider er blot en anelse langsommer end sidste år. Grænsen er den samme”, slutter Mark Webber.