En trend, der begyndte sidste år med Robert Kubicas store vægttab, fortsætter i år i langt højere grad end forventet. Formel 1-kørere er som udgangspunkt nogle uhyre veltrænede sportsmænd, som har været trænet til mindste gram.
Men igennem vintersæsonen har vi oplevet, at flere kørere har gennemgået større vægttab. Lige ned fra et kg til op imod 5 kg, som Fernando Alonso skulle have tabt gennem speciel hård cykeltræning.
Er denne kører overvægtig?
Alt sammen for at give holdenes ingeniører bedre mulighed for at placere ballast i bilerne, og dermed gøre det nemmere at få en optimal balance i bilen.
Sidste år tabte Robert Kubica fra BMW-Sauber 6 kilo op til sæsonstarten. Vægttabet menes at have været medvirkende til den gode sæsonstart polakken havde sidste år.
I løbet af sæsonen tog han dog de fleste kilo på igen, da en hektisk sæson ikke giver de samme muligheder for at bevare vægttabet. Ironisk nok faldt BMW’s performance tilsvarende med vægtforøgelsen.
Robert Kubica vejer lidt mere end i 2008, men stadig mindre end i 2007.
Det er dog ikke en gyldig årsag, men det har fået racerkørerne til i år at gå i ’Supermodel’-træning. De fleste kørere er på slankekur. Der er kun to kørere, der indtil videre har meldt ud, at de ikke går efter et vægttab, og de kører begge for Red Bull Racing.
Mark Webber på 75 kilo siger, at han alene på grund af hans 184 cms højde slet ikke kan komme ned på den minimalvægt, som passer til den ideelle Formel 1-kører.
”Jeg vejer 75 kilo. Jeg prøver ikke på at tabe mig, fordi sådan her er jeg og det er den vægt jeg har behov for at være.” udtalte Mark Webber ved præsentationen af RB5 sidste mandag.
Mark Webber og Sebastian Vettel går imod strømmen ved ikke at forsøge at tabe sig.
Holdkammeraten Sebastian Vettel har tilmed opnået en vægtforøgelse på fire kg inden sæsonstarten. Den unge komet vejer nu 64 kg og har en højde på 174 cm. Sebastian udtalte til tyske ’Bild’
”Jeg vejer 67 kg med hele mine kørerdragt, og igennem vinteren har jeg spist flere store menuer.”
Til ’Rheinische Post’ sagde den tyske kører.
”Siden sæsonafslutningen har jeg taget fire kilo på.”
Landsmanden Nico Rosberg har tidligere udtalt, at ser et behov for nye vægtregler. Den store fokus på vægttab går ud over sporten og favoriserer små kørere som for eksempel Felipe Massa.
De store kørere kan ikke opnå den samme vægt, som en lille jockeystørrelse-kører som Nick Heidfeld kan.
Vettels afløser hos Toro Rosso, den schweiziske kører Sebastien Buemi tager dog umiddelbart rekorden. Den unge debutant ønsker at tabe fem kg inden sæsonstarten, men det skal holdes op imod hans nuværende vægt på 63 kg og en højde på 176 cm.
Til schweiziske ’Blick’ sagde Buemi.
”At tabe fem kilo vil være ideelt. Der er næsten ingen biler som er under minimumsvægten (605 kg med kører), og ti kg ekstra vægt giver en forøgelse på 0.4 sekund pr. omgang.”
4xSeb med efternavnene Vettel, Loeb, Bourdais og Buemi
Problemet er ikke ønsket om at opnå en konkurrencefordel i form af ballastplacering gennem lav vægt. Problemet ligger i, at hvis en kører som Sebastien Buemi taber sig fem kg, så kommer hans BMI-tal til at ligge så lavt, at han vil være undervægtig ifølge BMI-skalaen.
Den megen fokusering på vægten kan sætte gang i en negativ spiral, der rækker ud over Formel 1. Modeverdenen døjer med undervægtige modeller, hvor ord som anoreksi og bulimi, samt snakken om alt for lave BMI-tal ofte sætter dagsordenen.
David Coulthard er en af de kørere, der for et par år siden stod frem og fortalte, at han havde lidt af anoreksi.
Den nærmeste sygelige fokusering på vægttab er heller ikke ukendt i Formel 1. David Coulthard, der stoppede karrieren som Formel 1-kører efter sidste års brasilianske Grand Prix, er en af de kørere, der har lidt af anoreksi. Men hvordan løser man dette problem?
Har du en mening eller et løsningsforslag så giv den tilkende på BMF1’s facebookgruppe.