Den gode gamle Sato nægter at opgive sin F1-karriere, hvorfor han oven på skuffelsen om det tabte sæde, nu giver en reservetjans muligheden for måske siden at kæmpe sig ind i det rigtige F1-felt igen.
Erfarenhed betyder utrolig meget i F1, hvor de fleste behøver en del løb og måneder for at tilvænne sig gamet. Det er de færreste, som evner at træde ind i F1, og straks gøre en forskel. Verdensmester Lewis Hamilton er én af de meget få undtagelser.
Sato har den givtige og vigtige erfaring som løbskører hos hele 3 teams: Jordan, BAR-Honda og sidst Super Aguri-teamet, hvilket den 32-årige japaner håber, kan være udslagsgivende for en videre F1-karriere.
Takuma Sato i Toro Rosso raceren
Når man taler med Red Bull-bosserne taler man jo også om 2 teams, hvor Sato kan være aktuel, da de har hånd om både Red Bull- og Toro Rosso-teamet. I første omgang altså som testpilot, som jo kan bruges som en god erstatning, hvis en af de 4 faste F1-piloter bliver ramt af skader eller sygdom og må melde afbud til et eller flere F1-løb.
Red Bull-chef Dietrich Mateschitz bekræfter at man taler med Sato om en rolle i teamet, trods man vragede Sato i kampen om et fast F1-sæde, da er man interesseret i Sato til teamet i en rolle som testpilot.
”Han (Sato) har en ret god anseelse i Japan. Vi mener han sagtens ville kunne arbejde ret godt hos os”, vurderer Mateschitz.
Japan er ganske givet også et forretningsmæssigt attraktivt marked for Red Bull, som der måske også tænkes på? Vi skriver nyt om Satos F1-karriere, hvis den fortsat eksisterer, og der kommer nyt derom.