For flere år siden sad nogle personer og snakkede om, hvorfor der ikke var Formel 1 i hovedstaden Rom, men i stedet kun blev kørt på baner i Norditalien. Efter mange år er der nu ved at ske noget, på bekostning af Autodromo di Nazionale Monza nord for Milano.
Det tyske blad ’Motorsport Aktuell’ åbnede snakken, da de citerede Maurizio Flammini, der er promotor for Superbike-motorcykelklassen. Det gjorde de allerede i december 2008.
”Med den nye stil med byløb, så er der muligvis muligheder for, at Rom kan organisere et F1 Grand Prix.”
”Ideen har eksisteret nogle år. Man skal aldrig sige aldrig.”
Monza Park oversigt
I slutningen af januar hører man på ny til ideen. Her bekræfter en talsmand for den italienske hovedstads byråd, at Maurizio Flammini har forelagt ideen for Roms borgmester Gianni Alemanno, som ikke er afvisende.
”Det er en ide Flammini har foreslået, og borgmester Gianni Alemanno har sagt, at det er en mulighed.”
Der går dog ikke lang tid før Ferrari præsidenten Luca di Montezemolo kommer med en udtalelse, som burde være nok til at sætte en stopper for al videre snak.
”Et nyt Grand Prix i Italien er helt utænkeligt, da vi allerede har for mange baner, der bliver brugt for lidt.”
Fernando Alonso vinder løbet på Imola 2005
”Italien er blandt de lande, der har det største antal baner. En ekstraordinær én i Mugello, en historisk én i Monza, og så Imola, Misano og Vallelunga.”
”Hvis der er en åbning, et engangstilbud til Rom, men ikke en permanent bane, så kan vi snakke om det.”
Flammini, der har en fortid som F2-kører, udtalte til den italienske sportsavis ’La Gazzetta dello Sport’ efter, at han og Bernie Ecclestone lidt ironisk startede med at snakke om en gadebane i Rom under Ferraris Vroom-arrangement.
”Sammen reflekterede vi over, hvor meget et gadeløbsgrandprix repræsenterer en vækstmulighed for F1, som det skete under sidste år med Valencia og Singapore.”
Det var under Bernie Ecclestones besøg ved Ferraris Wroom-arrangement, at Maurizio Flammini kontaktede Bernie omkring sin ide.
”Jeg er selv fra Rom, og jeg mener Rom kan tilbyde en masse og opnå en masse fra Formel 1. Vores mål er at være klar til 2011, men det vil ikke gøre noget, hvis det bliver før det.”
Et Grand Prix i Rom, muligvis endda som det italienske Grand Prix er naturligvis ikke velset i Monza, hvor borgmester Marco Mariani beskylder Flammini for at ville kuppe Monza og Roms borgmester Gianni Alemanno for at ville stjæle Formel 1 Grand Prixet fra Monza.
Monzas borgmester Marco Mariani får dog opbakning af præsidenten fra den italienske automobilklub ’Automobilo Club d’Italia’ Enrico Gelip. Monza er et ”historisk tempel af fart og racing”.
Sidste nye er, at Bernie Ecclestones hofdesigner, Hermann Tilke, er fløjet til Rom for at kigge på mulige lokationer. Efter sigende skulle han kigge på tre forskellige steder, hvor man vil kunne lave en bane. Der ligger allerede et budget på €50 mio. for banen.
Det er svært at forestille sig, at Hermann Tilke tager til Rom for at kigge på mulighederne for en bane uden, at Bernie Ecclestone ser et potentiale. Alene interessen kan betyde en økonomisk kamp mellem bystyret i Rom og arrangørerne af det italienske Grand Prix i Monza, og det ender sikkert med flere penge i Bernie Ecclestones store pengepung.
Spyker på Monza i 2006
FIA præsident Max Mosley siger dog, at han vil blive overrasket, hvis der kommer Formel 1 i Roms gader.
”Jeg ved, hvor meget arbejde og penge, der ligger i at organisere et gadeløb i Monte Carlo. Og Italien har allerede masser af brugbare baner.”
”Men det er Ecclestones problem, ikke mit.”