Alonso sluttede sidste sæson med en 5. plads i det individuelle mesterskab efter at have kørt en imponerende anden halvsæson, hvor han blandt andet kørte sig til 2 løbssejre i træk.
Alonso ser frem mod sæsonen, og mener klart det nye aerodynamiske regelsæt vil betyde forandringer i styrkeforholdene i F1, og han har en god følelse for at Renault vil finde en styrke, som man så teamet havde i årene 2005 & 2006, hvor teamet tog alle titler, der overhovedet blev kørt om i de par år.
Der var engang...Alonso viser Flavio Briatore trofæer frem efter løbet i Monaco 2006
”For tiden er Flavio (teamchef Flavio Briatore, red.) og jeg – ja hele teamet meget optimistisk, hvorfor vores mål for 2009-mesterskabet er at vinde både den individuelle og konstruktørernes titel. Begge mesterskaber er vores mål," fortæller Alonso, så det ikke kan misforstås.
Alonso beretter endvidere, at baggrunden for optimismen beror på hele teamets fokusering på at ville yde en fremgang, som de mange vinterresultater på fabrikken og i vindtunnellen har givet, og som understøtter at den nye bil er bedre end sin forgænger.
Faktisk går det bedre end forventet for Renault.
”Resultaterne er nu faktisk bedre end forventet, hvorfor alle er meget motiverede, men man ved det jo aldrig helt rigtigt endnu. Man behøver altid nogle ekstra faktorer sidst på sæsonen for at blive mestre, men i hvert fald vil vi forhåbentlig og jeg tror på, at vi i de første løb vil kæmpe med om podiepladserne," fortæller Alonso.
Alonso mener ikke målet om at blive verdensmester igen er for ambitiøst, men det vil snarere være en stor skuffelse for Renault, hvis de ikke viser lignende styrke som i de succesrige år i 05 og 06. Han nævner dog det faktum, at hvis det alligevel skulle vise sig efter en 3-4 løb, at Renault ikke har den forventede styrke, så må målene for sæsonen revurderes.
Hvad kan R29?...
Spanieren vil dog forholde sig absolut optimist her i midten af januar måned.
Alonso støttes i sin optimisme at Reanults teamchef, Flavio Briatore, som mener Alonso er manden for succces også i 2009.
”Han kæmpede med i toppen i slutningen af sidste sæson. Jeg kan umiddelbart ikke se, hvorfor han ikke fortsat skulle befinde sig der," mener Briatore.
Briatore joker endvidere om Renaults atypiske sæson i 2008, hvor hans team kørte ret skidt i de første måneder af sæsonen, for siden at gøre det ret imponerende til sidst.
Italieneren smiler smørret af at Renault nu har fundet ud af, at F1-sæsonen faktisk ikke starter i juni, men i marts. Han lover derfor, at Renault er 100 procent klar i år, når det første løb køres i marts.
Det nye tekniske regulativ for F1 til denne sæson vil ikke forhindre det gode momentum hans team sluttede sidste sæson med – tværtimod.
”Det som skete sidste år var, at vi fik udført en utrolig god udvikling af bilen, men også at vi blot igen ramte vores normale styrke.”
Singapore 08: Renault fejrer Alonsos sejr
”Vi havde et par frygtelig år fra slutningen af 2006 efter vi blev tvunget til at skifte fra Michelindæk til Bridgestone. Vi forstår stadig ikke, hvorfor vi bevægede os helt i den forkerte retning. Det kostede os en 6-7 måneder, som resulterede at vi testede ud fra en forkert base.”
”Det var som at bygge et sandslot – det så godt ud, men til sidst kollapsede det fuldstændigt," forklarer Briatore billedligt.
”Sidste år ramte vi vores vanlige styrke, da vi pludselig forstod, hvad der skete, og herefter kunne vi dramatisk forbedre vores bil gennem sæsonen. Alt hvad vi herefter testede, blev udført helt korrekt.”
”Vi har bygget den nye bil henover den samme filosofi og de samme principper, og vi føler os ret sikre på, at vi har gjort et godt stykke arbejde. Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle være ret så konkurrencedygtige i år," slutter Flavio Briatore.