I 2008 havde finnen store problemer, dels med at få kvalificeret sig godt nok, men bagefter, i løbet, også med at holde et race tempo der bare mindede om teamkammerat, Lewis Hamilton. Dette kostede i sidste ende McLarens konstruktørmesterskab.
Kovalainen mener dog selv at året langt fra var spildt, idet det var en del af en lærekurve, og at mange af løbene, ikke mindst sidst på sæsonen, ikke gav resultat efter det faktiske tempo.
Heikki Kovalainen
Man må dog også medgive at de uheld der ramte McLaren i 2008, primært ramte Kovalainens vogn, og samtlige af de mekaniske nedbrud de blev ramt af, gik også til ham.
”Jeg har arbejdet hårdt sammen med teamet over hele vinterpausen, for at løse nogle af de problemer der var, og imødegå nogle af de problemer der måtte komme.” Fortæller finnen.
Heikki Kovalainen i fuld gang med træningen
Når han bliver spurgt om livet i skyggen af Hamilton, svarer Kovalainen loyalt at han mener Hamilton er en rar fyr, en hurtig kører og en god kollega som er nem at arbejde sammen med. At han er blevet verdensmester gør ingen forskel.
Presentation Renault R26 - piloterne, Alonso, Fisichella og Kovalainen. dengang på samme hold
Da Renaultchefen. Flavio Briatore, tog Kovalainen ind som erstatning for Alonso i 2006, udtalte han at han ville have en ”anti- Alonso, og dermed altså en helt anden type. Da Kovalainen kom til McLaren, igen som erstatning for Alonso, ville de også gerne have en ”anti-Alonso.” Begge gange lykkedes det for finnen at leve op til rollen, nu mangler han bare lidt flere sejre end den han fik i Ungarn i 2008.