Havde man i 2008 kørt efter medaljer havde Hamilton ikke vundet titlen – det havde Felipe Massa, Ferrari.
Ecclestone ønsker med det nye medaljesystem at belønne den kører, som rent faktisk vinder flest sejre, så også vinder verdensmesterskabet, i stedet for at tabe med sølle point, som man så det i oktober, hvor Hamilton sejrede over med den mindst mulige margin over Massa.
Lewis Hamilton havde svært ved at forstå, at han lige havde vundet VM i sidste øjeblik
Hamiltons udmelding kom under denne uges lancering af McLaren Mercedes nye racer, MP4-24, hvor han blev spurgt om hans mening om Ecclestones forslag, hvortil han ganske kort svarede på hans syn på ideen: ”Ikke rigtigt, nej”.
Hamilton udtrykte derimod tilfredshed med det nuværende pointsystem, da det fortjent giver kredit for den kører og det team, som gennem sæsonen kører de mest stabile resultater ind.
”Vi arbejder hårdt som team på at vinde og være konstante, og om man slutter først eller som treer, da må det være det team og den kører, som har udført det bedste job hele året, kåres som vinder. Det bør ikke blot være den pilot, som har vundet flest løb”, mener Hamilton.
Felipe Massa fik fornyeligt samme spørgsmål. Han synes modsat godt om Ecclestones ide, hvor den pilot med flest sejre i sæsonen i sidste ende kåres som verdensmester. Han slog dog fast, at det intet havde med resultatet af 2008-sæsonen, hvor han mener at Hamilton absolut var en fortjent verdensmester.
McLaren MP 4-24 - stabilitet er det rigtige, der skal til for at gentage sejren, ifølge Hamilton
Ecclestone fortalte om sin ide på den netop afholdte og traditionelle ”Wrooom-festival”, som Ferrari afholder i de italienske Dolomitter. Her forsvarede han sin medalje-ide ved at sige, at man måske bør droppe ordet medaljer, men heller tænke på konsekvenserne af forslaget.
”Jeg mener ikke en gut, som bliver gentagne gange bliver toer, og dermed scorer en masse point i sidste ende bliver verdensmester. Det er såmænd bare det, jeg mener”, fortæller Ecclestone. Han erkendte dog også, at mange teams og F1-piloter skal være med på ideen før det reelt kan blive til noget.
Det kan så også tidligst blive i 2010, hvor et nyt system til at finde en verdensmester, kan blive en realitet.