Ferraris teamchef, Stefano Domincali, fortalte efter Ferrari-præsentationen i mandags, at hver kører i 2009 vil have otte motorer til rådighed. En betydelig ændring til det ændrede motorreglement vi ellers troede vi kendte til.
Ud over at hver kører får stillet otte motorer til rådighed, har man delvis suspenderet strafreglen for sidste år. Først når den ottende motor har stillet træskoene, bliver køreren ramt af en placeringsstraf. Antallet af omdrejninger er dog stadig reduceret fra 19.000 til 18.000 omdr/min.
Toyota TF109, RVX-08 motor.
For køreren er det mest interessante endnu en detalje, som er ny for BMF1. De otte motorer, som køreren får stillet til rådighed, har han fri råderet over. Derfor kan han vælge at prioritere nye motorer til de motortunge baner, som f.eks. Monza, mens baner som Hungaroring og Monaco kan køres med ”brugte motorer”.
Et spændende tiltag der i hvert fald i teorien giver køreren mulighed for at køre med en kvalifikationsmotor.