Kun fem uger efter at have solgt sin 50% andel af Toro Rosso udtaler teamets tidligere ejer, Gerhard Berger, sig nu i utvetydige vendinger om økonomien i den sport, som østrigeren nu har forladt.
Udtalelserne er givet i et interview til den schweiziske avis ‘Sonntagblick’, hvor Berger dog samtidig fastholder sin passion for F1.
“Jeg blev nødt til at se på Formel 1 som en forretning, og jeg ønsker ikke at drive forretning i usunde omgivelser,” udtaler han.
Sebastian Vettel og Gerhard Berger (th).
“Det er ikke udelukkende den internationale finanskrise, der påvirker F1. Krisen i sporten er også hjemmelavet.”
Berger forklarede, at han ikke “har råd til” at lede et team, og han understregede, at Red Bull alligevel ønsker fuld kontrol og frie hænder med Toro Rosso. Han mener ligeledes, at de nuværende budgetter er urealistiske.
“Hvad der i øjeblikket udføres med budgetter på $300 millioner om året kan også gøres for $30 millioner, når fornuften engang vender tilbage,” mener østrigeren.
Berger mener ligeledes, at det kommer til at kræve mere end almindelig dygtighed at få Formel 1 til at udvikle sig fra den nuværende situation. Ikke mindst af F1-chefen, Bernie Ecclestone, vil det kræve meget.
“Formel 1 er ude på tynd is,” mener Berger. “Arrangørerne på de traditionelle baner har ikke råd til dette længere. De høje omkostninger kan ikke længere dækkes ind af de traditionelle sponsorer.”
“Med et Formel 1 på dette niveau vil fabrikkerne kun vise et venligt ansigt i en begrænset periode,” advarer østrigeren, der samtidig udtrykte sin glæde over at have forladt F1 “i rette tid”.
Bergers udtalelser står i skærende kontrast til Bernie Ecclestones udtalelser for nogle dage siden i Serbien, hvor han udtrykte, at han havde svært ved at se krisen påvirke Formel 1 i nævneværdig grad.
Bernie Ecclestone (tv) og Charlie Whiting. Krisen vil ikke påvirke F1 nævneværdigt, mener Bernie.
Til avisen ‘Press’ er han bl.a. citeret for at sige: “Det er klart, at den internationale krise påvirker alle, inklusive bilindustrien. Men den vil ikke få alvorlig indflydelse på Formel 1.”
“Så vidt jeg ved, er henved samtlige billetter til næsten hvert løb i sæsonen solgt. Derudover har vi netop tegnet to store kontrakter med LG og DHL.”
“Det er meget enkelt: De store kanoner, som ønsker deres annoncer spredt over hele verden, forstår, at Formel 1 er den billigste måde at gøre det på.” tilføjede 78-årige Ecclestone.