Heidfeld testede med den nye type frontvinge i Barcelona og på Jerez-banen i Spanien – i øvrigt sammen med sine teamkammerater Robert Kubica og testpilot Christian Klien. Det er med baggrund i disse første test, at Heidfeld giver sin mening til kende.
”Jeg tror vi oftere vil se uheld, og nok specielt i starten, da man først skal vænne sig til en anderledes bil," fortæller tyskeren til Autosport.
”Når man sidder i bilen kan man jo ikke selv se frontvingen. Selvfølgelig ved man, den er der, men man skal jo vænne sig til en helt anderledes frontvinge i forhold til de tidligere år, og måske vil man specielt i starten, når man behøver at reagere hurtigt, ikke lige have den nye frontvinge in mente. Jeg forestiller mig derfor, at vi vil se flere sammenstød.”
Christian Klien i BMW F1.08 med 2009 aerodynamik og bl.a. den meget bredere frontvinge
Heidfeld fik som udgangspunkt ikke et godt indtryk af vingen, da han så den første gang, og han troede, at så snart han havde kørt bare én omgang, da ville man droppe den. Men tyskeren måtte revurdere sit første indtryk, da han faktisk ikke rigtigt kunne mærke forskel i forhold til sidste års F1-racer.
Heidfeld er derfor også usikker på om det reelt skulle gøre overhalinger nemmere, som jo er meget af pointen med det nye aerodynamiske regulativ.