2008 er ved at være forbi. Det var året hvor vi fik en verdensmester i en McLaren for første gang siden Mika Häkkinen. Det var også året hvor Felipe Massa for alvor satte sit navn på listen over potentielle mestre og ikke mindst året hvor BMW-Sauber med Rober Kubica tog deres første sejr.
Hvad kan vi forvente os af 2009?
Som Formel 1-fan og tilbagevendende læser på denne side, har du sikkert allerede gjort dig nogle tanker, og den enes tanker er jo ligeså rigtige og gode som den andens, idet ingen af os kender fremtiden med sikkerhed.
Her dog et bud på nogle af mine forventninger for året hvor ny aerodynamik, slickdæk og KERS har rystet posen godt hvad angår udvikling af bilen.
Ferraris nye brændstof.
Ferrari
De stejlende hingste vil gøre alt hvad der er i deres magt for at få mesterskabstrofæet "hjem på plads" igen. De er sandsynligvis ligeglade med hvem der gør det, bare det sker. Massa vil være en stærk kører igen, og vil kæmpe r.... ud af bukserne for at 2009 skal blive hans år. Ligeledes vil Kimi gøre alt hvad der er i hans magt for at bevise at han er lønnen og sædet værd.
Vodafone McLaren Mercedes-pigerne fra den ene af de to OTM boder
McLaren-Mercedes
Ron Dennis' team fik langt om længe igen en verdensmester. Det tror jeg ikke, at der er planer om at ændre på, og Lewis Hamilton virker også stadig ligeså tændt som altid. Heiki Kovalainen vil forsøge af al kraft at få en bedre sæson i 2009, end han havde sidste år. For ham er det et spørgsmål om at holde på sædet, og bevise at en finne i en McLaren er den rigtige sammensætning.
Christian Klien i BMW F1.08 med 2009 aerodynamik og KERS
BMW-Sauber
Holdet har gjort stormskridt siden BMW købte det, og i 2008 blev det så til den første sejr. Bilerne er pålidelige, og kørerne har en evne til næsten altid at få point med hjem. Der har manglet det allersidste i at finde farten til at vinde regelmæssigt, men jeg tror på at det er noget af det de har ledt efter i vinterpausen.
En kreativ Renault racer
Renault
Efter en lidt ydmyg periode hvor Alonso ikke var med til udvikling af bilen, tror jeg på at det franske team vil være en væsentlig medspiller i det nye år. Vi har tidligere set, hvad Alonso og Renault kan sammen, og det virker som om luften er kommet tilbage til dem sammen med spanieren.
En deltager i Toyotas simulator. Alle kan prøve den når man er til Formel 1 løb
Toyota
Mit bedste bud er at Toyota vil ligge på nogenlunde samme sted som sidste år, og året før, og året før. Det synes mig at de bruger store summer år efter år uden at opnå det mirakel de leder efter. Det virker dog til at Timo Glock er faldet godt til og har være en ny inspiration for dem, efter de sagde farvel til Schumacher den Yngre.
Nico Rosberg i Williams FW29. Circuit de Catalunya. Spanien 2007
Williams-Toyota
Williams har vindergenet. Det har vi set mange gange, men desværre er teamet ved sat være nogle år siden det slog igennem for alvor. Det er ikke nemt at være et lille privat team længere. Det er også et spørgsmål om hvor længe Nico Rosberg gider blive siddende i den forkerte ende af feltet.
Red Bull familien omgivet af de søde nissepiger
Red Bull
Mark Webber blev indlagt for en måneds tid siden med benbrud. Dette hævder Red Bull selv ikke har nogen indflydelse på deres bil, og det er måske også rigtigt nok. Holdet har fået Sebastian Vettel og det i sig selv er en massiv styrkelse af holdet, selv om man skal huske at respektere David Coulthards indsats. Hvis de får en sejr, eller bare en podieplads, tror jeg den vil komme fra Vettel.
Toro Rossos gladiator præsenterer tegningerne til en kampvogn
Toro Rosso
Lillesøsterhold til Red Bull, der nu har mistet supertalentet Sebastian Vettel. Deres kører line-up er ikke afgjort endnu, og Gerhard Berger er købt ud. Jeg tror desværre det hyggelige team vil falde lidt tilbage igen.
Force India logo. Det bliver det eneste genkendelige på den nye bil
Force India
Jeg tror ikke engang Vijay Mallya ved hvad han kan forvente i 2009. Bilen bliver dog totalt forandret, idet man ikke kun skal ændre dæk og aerodynamik, men også har fået en helt ny drivline fra McLaren-Mercedes. Jeg tror på, at de bliver stærkere i det nye år og kan komme til at kæmpe med STR og det der engang var Honda.
Honda RA108
Honda
Ross Brawn siger, at de stadig udvikler på bilen, og at den kan stille til start i Melbourne. Derudover lever Honda i øjeblikket mest på rygtebørsen, hvor de det ene øjeblik er blevet solgt, og i det næste alligevel ikke. Jeg tror ikke på de helt store sportslige præstationer herfra, og jeg tror ikke vi får Rubens Barrichello at se mere.
Med disse ord, som man kan være enig eller uenig i, vil jeg på hele BMF1-holdets vegne ønske et rigtig godt nytår.