Få vil kunne glemme de forvirrede scener i Ferrarigaragerne på Interlagos, hvor de først fejrer Felipe Massas verdensmesterskab, for sekunder senere at stå i en depressionslignende tilstand, da Lewis Hamilton krøb forbi Timo Glock, og derved snuppede mesterskabet til sig selv og McLaren.
Sandheden er, at Domenicalis første år som teamchef ligeså godt kunne have været fejret med en dobbelt triumf, idet F2008 nok var noget af det mest harmoniske og all-round duelige som Ferrari har bygget, siden deres altoverskyggende 2004 model.
Ferrari teamchef Stefano Domenicali
Ferraris designer, Aldo Costa, byggede videre på de styrker der var i 2007 modellen, men forkortede akselafstanden, for derved at gøre den hurtigere og mere håndterlig i de små skarpe sving som man bl.a. finde i Monaco.
Og det virkede. Ferrari kunne igen tage sejre på de hurtige baner som Bahrain, Spanien, Tyrkiet og Frankrig, men havde nu også mulighed for at følge McLaren til dørs på de langsommere baner, som vi så Massa gøre det på Hungaroring, indtil hans motor gav op.
Den nye Ferrari F2008 skråt forfra
En stor ulempe var det dog, at bilen var meget langsom til at varme sine dæk op. Dette gjorde at den aldrig var speciel god når der skulle køres på regnvejrsdæk, og overlod dens kører til at skøjte rundt uden grip, mens McLaren-drengene bare kørte forbi. De bedste eksempler så vi på Silverstone, hvor Massa spandt rundt 5 gange, mens Kimi Räikkönen kæmpede for holde bilen ”flydende”.
Når man ser bort fra de 4 regnsvejrsløb (regn fra start til slut), havde McLaren kun overtaget på tør bane i Canada, Tyskland og i Kina.
Filipe Massa i Valencia 2008 Fra Ferrari
Altså må vi kigge lidt på de fejl der skete fra pitten. En række af fejl som står i stærk kontrast til Schumacher/Brawn perioden, hvor fejl nærmest slet ikke eksisterede hos de stejlende hingste.
I Australien stoppede begge biler med motorfejl. Kimi havde problemer med brændstofpumpen allerede under kvalifikationen, og Massa lavede et spin på første omgang, så det kunne næsten ikke gå værre.
Kimi Raikkonen i Ferrari F2008
Motorproblemer skulle gå hen og blive et tilbagevendende problem for Ferrari.
Efter en utrolig flot præstation på Hungaroring, hvor han passerede begge McLaren bileren i første sving, måtte Felipe Massa udgå, da hans motor nærmest sprang i luften 3 omgange før mål. McLarens Heikki Kovalainen tog imod den forærede sejr med kyshånd.
Felipe Massa interviewes efter Ungarns Grand Prix.
Ferrari fandt frem til problemet, og overbeviste hele verden om at det var en engangsfejl, som man aldrig ville opleve igen.
Det gjorde vi heller ikke før i Valencia, hvor nøjagtig det samme skete for Kimi Räikkönen. Hele Valencias havnefront var dækket af en blågrå røg, da finnens motor satte ud med et brag af den anden verden. Massa kunne dog godt finde målstregen, og tog en sejr med hjem.
Under Singapores GP, skete det som ikke må ske. Badet i projektørlys bliver der trykket på kør-knappen for hurtigt, hvilket fik Ferraris fin pitlyssignal til at skifte til grønt, hvorefter Felipe Massa drønede ud fra pitten, medbringende tankslange og mandskab. Han måtte standse for enden af pitlane og vente på at hans mekanikere kom ned til ham og fik fjernet slangen, men på det tidspunkt var hans løb ødelagt.
Ferrari havde droppet deres trafiklys og genindført slikkepinden efter Singapore
Uden disse uheld, er det meget sandsynlig at Brasilien kunne have fejret deres første Formel 1 verdensmester siden legendariske Ayrton Senna.
Felipe Massa og Rafaela Bassi ved Red Bulls end-of-season party
Det er muligt at Massa ikke vandt F1-kronen i år, men han har under alle omstændigheder fortjent respekt for at have vundet 6 sejre og lige så mange pole positions. Brasilianeren har gennem de meste af året kørt både bedre og mere stabilt end Kimi Räikkönen og dermed også bevist, at han er en kører man ikke længere kan se bort fra.