Toyota er verdens største bilfabrikant og siden starten i 1937, har der været sorte tal på bundlinien. Men Toyota har måtte nedjustere forventningerne til årsregnskabet og for første gang i 71 år, forventer de nu et tab i omegnen af $1.7 mia.
Man havde i første omgang regnet med et overskud på omtrent $6.7 mia., og den store forskel i justeringen fik adskillige investeringseksperter til at øfte øjenbrynene.
Katsuaki Watanabe, Toyotas præsident, kom mandag med en pressemeddelelse, hvori han bekræftede tallene og gjorde det klart, at man ville stramme livremmen ind.
Dette vil indebære store budgetnedskæringer, ingen bonus til cheferne samt flere andre tiltag, der skal reducere omkostningerne yderligere. Beslutningerne skal ses i lyset af de tiltag der i forvejen er sanktioneret fra FIAs side, blandt andet motorfrysning og lignende.
Timo Glock
Alligevel, og måske endda trods de dystre udsigter, bekræfter en talskvinde over The Guardian, at man ikke har nogle planer om at trække sig fra sporten.
Samtidig pustede Toyotas F1-præsident John Howett til ilden, da han udtalte sig om tv-pengene der bliver kanaliseret til de respektive teams, alt efter hvordan de ender mesterskabet.
"Jeg mener, at i Champions League er det oppe omkring 96-97% af pengene der bliver distribueret afhængig af hvor man ender, mens vi for tiden modtager 50%," slutter Howett.
Toyota sluttede 2008-sæsonen med en 5. plads i konstruktørernes mesterskab, mellem Renault og Toro Rosso.