Vi har længe kunne skrive om de mange regel- og specifikationsændringer til næste års F1-sæson. En masse afgørende og synlige forandringer sker på 09-modellerne.
Der indføres store forandringer på bilernes aerodynamiske regelsæt, hvor både specifikationerne til især bagvingerne er forandret. Dette laves især for at gøre overhalinger nemmere i løbet.
Yderligere indføres KERS (Kinetic Energy Recovery System) – en slags genbrug/udnyttelse af den ellers spildte varmeenergi i motoren, og genindførelsen af slicksdæk burde også blive en afgørende forandring.
Det synes mærkeligt, at Nico Rosberg beskriver sine oplevelser med at teste sin Williams-racer i 2 dage med 2009-specifikationerne implementeret, og de helt nye front- og bagvinger inkluderet de nye slicksdæk. Williams kalder denne version af bilen for FW30B.
Nico Rosberg sprøjter champagne fra podiet i Singapore
I forhold til den bil man afsluttede 2008-sæsonen med, er der teknologisk set sket en masse, men den unge tysker mærker det bare ikke: ”Der føles faktisk ingen større forskel," fortæller han noget overraskende.
”Jeg tror dog der kan være en vis forskel med hensyn til sliddet af dækkene. Bilens balance er forandret, som føles ved at bilen har større tendens til at overstyre mere på disse dæk, når der køres en længere distance.”
23-årige Rosberg har efterhånden en vis erfaring med F1, siden han trådte ind i den største motorsportsklasse i 2006 med Williams. Mange spåede dengang en F1-karriere i retning af det Lewis Hamilton nu oplever, men dertil har Williams ganske enkelt ikke kunne levere en konkurrencedygtig bil.
Yderligere har Rosberg dog vist heller ikke helt vist det kæmpe talent, han blev udråbt til at være i besiddelse af, inden han trådte ind i F1. Han har kæmpet hårdt og tæt med sine teamkammerater i sine første 3 sæsoner. Han har dog vundet en god portion F1-erfaring, som nok på sigt kan vise sig at blive guld værd.
Rosberg har således med Williams haft begrænset succes med blot 2 podieplaceringer indtil videre, hvilket har fået ham til at tvivle og udtale sig om, at Williams måske ikke er hans team efter 2009, som man kunne læse i flere F1-medier i sidste uge.
Nico Rosberg i FW30 (2009 spec)
Nu nedtoner han dog denne udtalelse, og vil fokusere stærkt på den kommende sæson: ”Jeg har en kontrakt for næste sæson, og er fuldt motiveret for at få mig selv og teamet så langt frem på gridden som mulig," fortæller han til Williams' officielle webside.
”Alle på fabrikken fortjener bare bedre resultater, og vi vil arbejde ekstra hårdt på for at nå det," slutter Nico Rosberg.