Det har vakt furore i Japan, at Honda har valgt at smide håndklædet i ringen.
Japanske Formel 1 kommentatorer taler med store bogstaver over Honda. Det nærmer sig næsten æreskrænkelse. Specielt fordi Honda markedsfører sig med ’Racing is our DNA’.
Formel 1 kommentator, Ken Kawakita, sagde til Nikkan Sports: ”Honda har offentligt erklæret, at racing er vores DNA’ og opført sig som et firma, der var et symbol på motorsporten.”
Rubens Barrichello kørte med en kopi af landsmanden Ingo Hoffmans hjelm i det, der skulle blive Hondas sidste Formel 1 løb i denne omgang.
”At erklære sådan, som et medlem af racerverdenen... det ansvar er ikke noget man bare kan vende ryggen på en så egoistisk måde.”
Formel 1 kommentator Jun Imamiya sagde: ”Honda, som vi kender dem fra deres første F1 periode (1964-68) og fra den anden periode (1983-92), bekymrede sig ikke om den slags og gav hvad de havde, om de vandt eller tabte.”
Jenson Buttons vandt Hondas første sejr i Ungarns Grand Prix 2006 i deres tredje periode i Formel 1. Det blev nu også den sidste.
“At kæmpe uden at give op er hvad F1 handler om. Ikke at stoppe midt i det hele. Det er hvad Honda Motor Co. har lært det japanske folk.”
Klummeskriver Kunihiko Akai skrev i avisen ‘Chunichi Sports’: ”Selv om det japanske folk har opnået deres mål indenfor teknologien efter, at de først kæmpede for at np op og siden overhalede vesten, har der været en form for mental tomhed.”
”Honda hjalp med at fylde dette hul gennem F1.”
Super Aguri var Hondas juniorteam i lidt over to år, så lukkede de ned efter det spanske Grand Prix. Nærmest symbolsk lukkede Honda ned efter sæsonen.
Honda mistede deres juniorteam ‘Super Aguri’ efter det spanske Grand Prix i år, og nu hvor de har lukket deres eget hold ned, er der ikke meget symbolværdi i navnet. Honda tilknyttede sig inden sæsonstarten den kun to år gamle løbsserie International Formula Master, hvor man satte en Honda Racing F1 test i udsigt til belønning til vinderen.
Aguri Suzuki lukkede sit team efter det spanske Grand Prix, da Honda ikke længere bakkede op og sponsorerne manglede.
Aguri Suzuki siger om Hondas lukning: ”F1 er et stort mål for alle børn indenfor karting. Med Hondas stop bliver det mål sværere at nå. De vil måske føle, at ”the World of Dreams’ forsvinder.”
*World of Dreams’ er et af de slogans Honda har markedsført sig på.
Takuma Sato, der er den bedste kører uddannet under Hondas ungdomsprogram siger, at hans interesse for Formel 1 startede på Suzuka i 1987.
”Jeg fattede interesse for Formel 1, da jeg så Ayrton Senna kørte en Lotus-Honda i det japanske Grand Prix i 1987. Hondas motorsportsånd har siden været en del af mig.”
Ayrton Senna, Lotus 99T, Monaco 1987. Det var da Takuma Sato så Ayrton Senna på Suzuka senere på året, at han besluttede sig for at blive Formel 1-kører.
Det er kun Formel 1 Honda trækker sig fra. Japansk GT, motorleverandør til IndyCar serien, motorcykelklasserne, Formel Nippon m.m. vil de stadig være en del af.