Sebastian Vettel kørte hurtigste omgang i dag på den katalanske asfalt. Det var dog en anden kører, som i mine øjne stjal billedet.
Takuma Sato kørte dagens næsthurtigste tid, og selv om han også testede i går, så er det stadig en ny bil han tester.
Toro Rossos løbskører Sebastien Bourdais kørte lidt hurtigere end Red Bull Racings normale testkører Sebastien Buemi. Gary Paffett blev bedste ikke Red Bull-bil i hans McLaren racer. Fokus skulle have været på MP 4-23K-versionen, men en olielækage gjorde, at Gary sluttede i den almindelige MP 4-23.
Takuma Sato sagde efter testen: ”Jeg har virkelig nydt denne test og det var rart at være tilbage i bilen. Den sidste test i september var lidt skuffende fordi jeg kunne køre tre timer, da det regnede om eftermiddagen.”
Lucas di Grassi i Honda RA108
”Men denne test har været storartet – Jeg har nu kørt min første fulde dags kørsel i 7 måneder og kørt 200 omgange. Bilen har fungeret fint og jeg havde det rart med at køre.”
BMW Sauber havde Robert Kubica og Nick Heidfeld på banen i dag. Christian Klien var meget lidt imponeret over F1.08-racerens 2009-modifikations udseende og kaldte bilen for det grimmeste han havde kørt. Men det er ikke skønhed, der vinder Formel 1, og Robert Kubica sagde i dag efter testen, at han ikke tror forskellen mellem 2008 og 2009 vil være så stor, når testarbejdet først er overstået.
”Naturligvis har vi mistet en del downforce sammenlignet med 2008-bilen, men fordi vi er væk fra de rillede dæk, så har vi væsentlig mere grip i de langsomme sving. Så med noget mere udvikling tror jeg ikke, der vil være så stor forskel på 2009 og 2008-bilerne.”
Honda testede idag kun med to kørere. I dag kørte Lucas di Grassi bilen alene, mens Jenson Button kørte den anden. Jenson Button sluttede dagen på plads 8.
Renault havde også Nelson Piquet Jr. og WSR-vinderen Giedo van der Garde på banen. Formålet var ikke at køre hurtigst, men at indsamle så mange data fra de nye Bridgestone slicksdæk som muligt.
Pedro de la Rosa hos Force India
Ferrari på plads 12 og 13 efter en test. Det var her Luca Badoer og Marc Gene sluttede i dag. Problemer med at finde 2009-downforceniveauet gjorde det svært for Marc Gene, at vurdere det reelle tab. Dog sagde Mark om de nye slicksdæk:
”Den første følelse er, at grebet fra de nye dæk kompenserer for den mindre downforce.”
Tiderne fra dagens test er leveret af McLaren og er som altid uofficielle.
Plads |
Kører |
Team |
Tid |
Antal omg. |
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing RB4 |
1m19.751 |
70
|
2. |
Takuma Sato |
Scuderia Toro Rosso STR3 |
1m20.017 |
79
|
3. |
Sebastien Bourdais |
Scuderia Toro Rosso STR3 |
1m20.034 |
48
|
4. |
Sebastien Buemi |
Scuderia Toro Rosso STR3 |
1m20.223 |
99
|
5. |
Gary Paffett |
McLaren Mercedes MP 4-23K |
1m21.340 |
31
|
6. |
Robert Kubica |
BMW Sauber F1.08 |
1m21.521 |
76
|
7. |
Nico Rosberg |
Williams Toyota FW30 |
1m21.525 |
113
|
8. |
Jenson Button |
Honda RA108 |
1m21.770 |
110
|
9. |
Gary Paffett |
McLaren Mercedes MP 4-23 |
1m21.835 |
46
|
10. |
Adrian Sutil |
Force India VJM-01 |
1m22.073 |
58
|
11. |
Lucas di Grassi |
Honda RA108 |
1m22.283 |
110
|
12. |
Nelson Piquet |
Renault R28 |
1m22.348 |
85
|
13. |
Luca Badoer |
Ferrari F2008 |
1m22.425 |
127
|
14. |
Marc Gene |
Ferrari F2008 |
1m22.772 |
31
|
15. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber F1.08K |
1m22.945 |
81
|
16. |
Guido van der Garde |
Renault R28 |
1m23.250 |
37
|
17. |
Pedro de la Rosa |
Force India VJM-01 |
1m23.543 |
86
|
|
Testen i Barcelona slutter imorgen.