Toro Rosso (og det tidligere Minardi) har traditionelt, og hver vinter mange piloter indover deres test. Det er langt fra sikkert af Sato er på vej tilbage som fast GP-pilot, men hans store erfaring i F1 giver ham en naturlig fordel.
Sato er tilbudt en test i Barcelona, som er planlagt i dagene 17-19. november. Japaneren testede også for teamet i september. Dengang på den spanske Jerez-bane.
Sato, der startede sin F1-karriere hos Jordan i 2002, fik straks renommé som en rigtig fighter, der tog nogle store chancer i løbene, hvorfor han, modsat sin teamkammerat Giancarlo Fisichella, ofte var ude i nogle større uheld. Ret hurtigt var der nogle vittige journalister og fans, som sammenlignede ham med de japanske selvmords- og jagerpiloter under 2. verdenskrig – de såkaldte kamikazepiloter.
Sato ydede dog også succes og jubel i hele Japan i 2002, da han scorede sine første F1-point nogensinde på hjemmebanen Suzuka i Japan, hvilket ikke skete så ofte for Jordan-teamet.
Siden fik han chancen hos det større BAR-Honda team i 2003, hvor han specielt i de første par sæsoner havde succes. I 2004 scorede han 34 point og sluttede som nr. 8 i den individuelle titelkamp. Teamet sluttede flot som nr. 2 i konstruktørernes titelkamp, hvor Jenson Button var hans teamkammerat.
I sæsonerne efter faldt bilen og teamet i niveau.
Takuma Sato og holdet fejer Super Aguri F1's første point i 2007
I 2006 & 2007 kørte Sato for det helt nye og fuldt ud japanske Super Aguri-team, som dog måtte lide døden i år, da de tabte teamets hårdeste kamp – den økonomiske konkurrence. Teamet havde ikke råd til at fortsætte og Sato blev arbejdsløs tidligt i 2008-sæsonen.
Mange troede så at Satos F1-karriere var ovre, men nogle har vist glemt at fortælle det til den 31-årige japaner selv. Det er på Satos webside, at man kan læse, at han skal deltage i Toro Rossos test, og at han bare glæder sig til det.
Toro Rosso har gjort det klart, at man helst ser en erfaren og en helt ung pilot, som deres kørerbesætning for næste sæson. Umiddelbart ser den 20-årige Sebastian Buemi ud til at være favoritten, som den yngre F1-pilot, men der ser ud til at være større konkurrence om sædet for den erfarne F1-pilot.
Umiddelbart ser kampen ud til at stå mellem Sato, Sebastien Bourdais og Rubens Barrichello.
Sato har også en mulig fordel udenfor selve F1-raceren, da Japan er et attraktivt marked for Red Bull-koncernen, der står bag Toro Rosso-teamet. Efter sigende ønsker Red Bull sig brændende at komme ind og få forretningsmæssig succes på attraktive japanske marked. Det vil Takuma Sato kunne bidrage til, hvis han får et fast F1-sæde.
I første omgang skal han dog træde pedalen i bund i testarbejdet, og så må tiden siden vise, hvem Toro Rosso vælger at hyre til 2009-sæsonen.