De største ændringer til næste sæson sker omkring en ændret aerodynamik ved især bilernes bagerste del og bagvingerne.
En del af den turbulens bag de bagerste vinger vanskeliggør andre bilers overhalinger, trods en meget højere fart for den overhalende bil. Det forsøger man med et nyt teknisk regulativ at ændre på.
Mange F1-piloter har udtalt sig om, at det er svært at overhale pga. vindturbulensen fra den forankørende, trods det, at man som den overhalende bil besidder langt mere fart.
Kimi har været én af de største kritikere for dagens F1-racere, hvor overhalinger er forholdsvis svære. Det var værst i 2007-sæsonen – bedre i 2008, men nu forsøger man at ændre og forbedre dette til næste sæson.
Overhaling kan være svært pga. turbolens. Her det Timo Glock, som Kimi forsøger sig med
Da Ferrari-racerne er et af de teams med den største topfart, og har været ramt af problemet, da håber finnen nu at disse aerodynamiske ændringer vil gøre overhalingerne mere reelle.
En anden ændring, som Kimi glæder sig til, er anvendelsen af slicks-dæk – et dæk helt uden mønster, som skaber 100% kontakt med underlaget. Udnyttelsen og sammenhængen med kraft og ydelse vil hænge bedre sammen.
Så mon ikke Kimi håber på langt færre GP-weekender uden regnvejr, som 2008 har været præget en del af, da slicks-dæk i det våde vejr nærmest er umulige at køre med.
Den største politiske ændring i F1-teknologien er anvendelsen af det omdiskuterede ”problembarn” i F1 – Kinetic Energy Recovery System (KERS) - en teknologi, som i selve udviklingen gennem de sidste par år har medført farlige situationer og brand i såvel biler som på fabrikker hos flere teams. F1 står jo ofte forrest i udviklingen i bilindustrien, som siden benyttes i de almindelige gadebiler, hvilket man også får at se med KERS.
KERS er et system som groft sagt opsamler en del af den energi en F1-racer udøser masser af, og genbruger den igen til videre fremdrift af raceren. Et slags genbrug af varme og udstødningsenergi.
Kimi mener, at Ferrari er langt fremme med udnyttelsen af KERS, hvorfor han ser frem mod 2009.
”Vi vil næste år være tilbage i sejrsrollen”, fortæller Kimi.
Kimi Räikkönen vinder det spanske GP. 2008. Han tror på sejre igen i 2009
”Der er igen nye regler, og mange ting er ændret, så det er selvfølgelig noget svært at vide, hvorledes det vil blive i 2009, men jeg tror, vi igen vil være konkurrencedygtige. Når der i de senere år har været regelændringer, har Ferrari oftest formået at tilpasse sig disse ændringer hurtigere end alle andre.”
”Vi må nu bare vente at se, hvad vores kapacitet er, og hvad vi kan nå i næste års mesterskab”, slutter Kimi Räikkönen.