• Forside

En Ferrari hemmelighed

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 15/3 2006 klokken 16:03

Stort set alle Formel 1 hold har mindst en vindtunnel, som de benytter sig af i forbindelse med designet af de nye biler. Nogle vindtunneller er så store, at man kan køre full-size biler ind i tunnelen for at få så præcise data som muligt.

Fælles for disse modeller uanset størrelse er, at bilens hjul som regel bliver lavet i aluminium, da aluminium ikke ændrer form selv om det bliver udsat for store vindpåvirkninger.

Da Toyota og Williams skiftede til Bridgestone røg der også et par fabrikshemmeligheder med. En af disse er, at Michelin bilerne normalt bliver testet med de rigtige dæk i vindtunnelen.

Den samme strategi valgte Ferrari at bruge i år, så 248 F1 er blevet testet i vindtunnelen med rigtige dæk. De store luftpåvirkninger af dækkene har givet Ferrari nogle mere brugbare data, som de har brugt til videreudviklingen af 248 F1 chassiset.


248 F1 er designet med rigtige dæk i vindtunnellen

Resultatet af dette er, at Ferrari har fået 3% bedre aerodynamik set i forhold til samme bil med aluminiumsdæk. Ross Brawn fortæller: ”I modsætning til gummi, så ændrer aluminium ikke form. For tre måneder siden leverede Bridgestone de første dæk til os til brug i vores vindtunnel.”

Man må sige, at det har hjulpet. I hvert fald havde ingen regnet med, at Michael Schumacher skulle blive nummer to i søndags.