Lucas di Grassi, Renault testkører og nummer tre i årets GP2 mesterskab på trods af færre løb, udtalte torsdag til nyhedsbureauet Reuters, at han havde forhåbninger om et løbssæde i 2009.
Udtalelser, som kan tolkes forskelligt, men som samtidig indikerer, at Lucas di Grassis femårige kontrakt med Renaults juniorprogram er ved at slutte.
”Hvad jeg ønsker er at tage det næste skridt i min karriere og blive en officiel Formel 1 kører. Der er en god chance for, at jeg vil være i Formel 1 næste år.”
Lucas di Grassi kører opvisning i en Renault R27 i forbindelse med et World Series by Renault løb på Magny-Cours
”Min første option er Renault fordi de har investeret i min karriere. Men jeg vil være glad for et hvilket som helst team.”
”De har muligheden for at forlænge min kontrakt, så jeg venter på, hvad de beslutter for at se om jeg bliver hos Renault eller om jeg vil få tilladelse til at forhandle med andre hold.”
Renault testkører og vinder af lørdagens hovedløb i GP2 på Monza-banen; Lucas di Grassi
“Alt jeg har gjort siden F3, GP2, Formel 1 tests har været godt og mere end tilfredsstillende i forsøget på at nå F1. Hvis der var en plads, og det kun handlede om mit talent, så ville jeg allerede være her. Men F1 er noget mere kompleks. Det involverer flere processer og politiske samt kommercielle beslutninger, så jeg må bare vente.”
At forestille sig to brasilianske kørere i samme team er ikke særlig sandsynligt. Alene det at man minimerer det kommercielle marked vil betyde meget for holdets budget, hvilket er en af grundene til, at vi ser meget få hold med to kørere fra samme land.
Det sidste eksempel jeg lige kan komme på er David Coulthard og Damon Hill, da de var partnere hos Williams i midten af 90’erne, og det var en skotte og en brite samlet under Union Jack.