Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/9 2008 klokken 13:09
Da man erstattede græs og sandkasserne som afkørselsområder, med asfalt, var det for at højne sikkerheden og få Formel 1 piloterne til at presse bilerne et nøk mere ind i svingene.
Men da det skete, åbnede man samtidig op for muligheden for at man kunne komme hurtigere gennem chikanen.
Da det så blev mere eller mindre almindeligt at komme hurtigere igennem et sving, ved at køre direkte igennem chikanen, måtte der regler til.
Det er de regler der nu skal kigges efter i sømmene, da de angiveligt ikke er klare nok.
På en del baner, har man sat bump op eller ekstra chikaner ind, i afkørselsområdet, for at forhindre at man kan få en fordel ud af at kører gennem chikanen, men det er ifølge Pedro de la Rosa, der er kørernes talsmand, ikke den rigtige måde at gribe det an på, da især bump, vil kunne løfte bilen hvis afkørslen sker med høj fart og derved øge risikoen for en alvorlig afkørsel.
”Sådan som det ser ud nu, er helt klart ikke optimalt, men det er det bedste vi har fundet frem til, hvad angår sikkerhed,” kom det fra de la Rosa.
FIA vil nu se på muligheden for at gøre det bedre, uden at sætte sikkerheden overstyr, f.eks. ved at blokere udkørselsområdet.
”Det er meget vigtigt at finde de helt rigtige områder til at placere bump eller lignende, hvis de skal anvendes,” sluttede Pedro de la Rosa, der sammen med FIA vil kigge aktivt efter en løsning.