Løbet i Bahrain er kun lige fået overstået, før vi nu skal til den igen i den kommende weekenden i Petronas Malaysian Grand Prix, der foregår på Sepang International Circuit fra den fredag den 17. til søndag den 19. marts.
Denne optakt vil naturligvis være præget af det netop overståede løb i på Bahrain International Circuit, hvor vi bl.a. fik det første indblik i den nye kvalifikation samt et første indtryk af holdenes styrkeforhold.
Michael Schumacher Sepang 2005.
DEN GENERELLE SITUATION
Den nye kvalifikation viste sig at være en stor succes. Det er længe siden, at reglerne har været så gode og at vi har haft en så intens og spændende kvalifikation.
To gange skal Formel 1 piloterne gennemføre en stærk runde for at komme videre. Laves der den mindste fejl risikerer piloten ikke at komme videre til næste runde, og starter således ikke i top 10. Endelig skal der til slut under de sidste 20 minutter præsteres en perfekt runde.
Alt i alt er der et konstant pres på piloterene, og vi får al den spænding vi ønsker og elsker.
En anden regel der på ny blev indført var dækskiftene, der igen har tilføjet endnu et spændingsmoment. Den første til at lide under det var Felipe Massa der tabte dyre tiendedele pga. problemer med et dækskifte.
Desuden hjalp et hurtigt pitstop Fernando Alonso til den endelige sejr, da han gennemførte et pitstop på lidt over et sekund hurtigere end konkurrenten Michael Schumacher. Det sidste havde dog ikke så meget at gøre med dækskifte men snarere med strategi. Men hvorfor ikke være lidt positiv.
Rubens på gridden.
Løbet i Sakhir gav os også et indblik om hvordan situationen er efter vinterpausen.
Renault fortsætter på samme niveau som sidste år, og er som sagt holdet der skal slås. Ferrari ser ud til at være kommet bedre igennem vinterpausen end ventet, og viste styrke i Bahrain. Williams overraskede særdeles positivt, og specielt Nico Rosberg der som kun den fjerde pilot i Formel 1, satte løbets hurtigste tid i sit debutløb.
ScuderiaToro Rosso var også en dejlig overraskelse. Det gamle Minardi hold fik begge biler hjem, sågar som nummer 11 og 13. Halvdelen af holdet er udskiftet siden Red Bull bossen Dietrich Mateschitz overtog holdet.
Det bliver ikke i år at de kommer til at deltage i kampen om hvem der skal være agterlanterne, selvom holdene dog ikke er er blandt de bedste.
Nick Heidfeld i Sepang 2005.
Endeligt var der Super Aguri F1. Holdet kører med fire år gamle biler (2002 Arrows racere), og selvom den ene bil ikke gennemførte, og Sato gennemførte fire runder færre end Fernando Alonso, var det alligevel en rigtig god start for det nye hold. Det bliver interessant at se, hvad de kan præstere, når de får deres egen bil designet. Men der er lang vej endnu.
Den store skuffele stod Toyota for. Holdet spenderer 3 milliarder kroner om året har nogle af de bedste piloter og ikke færre end 800 ansatte. Alligevel blev det til en misserabel kvalifikation hvor de kvalificerede sig som nummer 14 og 17.
Holdet havde valgt to forskellige brændstofstrategier for de to piloter, men lige lidt hjalp det. De sneglede sig rundt på banen nede i bunden af feltet som nummer 14 og 17. Kort og godt en ren katastrofe som ikke kun kan begrundes med skiftet til Bridgestone.
Toyota holdchef Tsutomu Tomita lægger heller skjul på skuffelsen og sagde efter løbet: ”Den første Grand Prix weekend har været en chokerende måde at starte sæsonen på, ikke bare for holdet men for alle vores fans over hele verden."
"Bilen var uventet langsommere end mange af de andre biler i feltet, og vi kunne ikke gøre noget for at ændre det under løbet.” sluttede han.
BMW–Sauber skuffede også, hvilket kun øger presset på holdet i det kommende løbe på hovedsponsorens hjemmebane. Her må og skal de klare sig bedre end i Sakhir.
Flere faktorer bliver afgørende for løbet, men specielt vejret og dækkene vil få en stor indflydelse. Således siger Williams Mark Webber inden løbet:
”Malaysia er altid en stor prøvelse for bilen og for piloterne. Traditionelt er det et virkeligt varmt løb, og vejret kan også være særdeles inkonsistent. Banen er forbløffende med alle mulige forskellige sving, og det er en bane jeg virkeligt nyder at køre i en Formel 1 bil på.”
Mark Webber på Sepang.
Varmen vil betyde at der er en ekstra belastning på specielt motoren og piloterne, og da dette løb er det andet af slagsen for de nye V8 motorer bliver det særdeles interessant at se, hvem der har fået bygget en stabil motor, samt hvilke piloter der har den nødvendige fysik til at gennemføre løbet uden fejl.
Da det desuden ser ud til at blive regnvejr (vi vender senere tilbage til vejrudsigten), vil piloterne, der er stærke i regnvejr (læs: Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Nick Heidfeld og Giancarlo Fisichella) have en god chance.
År |
Pole Position |
Hurtigste Omgang |
Vinder |
1999 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
E. Irvine |
2000 |
M. Schumacher |
M. Häkkïnen |
M. Schumacher |
2001 |
M. Schumacher |
M. Häkkïnen |
M. Schumacher |
2002 |
M. Schumacher |
J. P. Montoya |
R. Schumacher |
2003 |
F. Alonso |
M. Schumacher |
K. Räikkönen |
2004 |
M. Schumacher |
J. P. Montoya |
M. Schumacher |
2005 |
F. Alonso |
K. Räikkönen |
F. Alonso |
Tidligere års kørere i pole position og med hurtigste omgang samt vindere.
BANEN
For 8. gang parkerer Formel 1 cirkusset på Sepang banen i Malaysia. For anden gang i år, skal vi køre på en Herman Tilke designet bane. Sepang er en ultramoderne bane med alt hvad dertil hører af servicemuligheder for holdene, inklusiv et af de mest moderne lægeservices, hvis uheldet skulle være ude.
Som Tilke har det for vane, har Sepang samme udformning af langsiderne som vi så det i Bahrain. En langside hvor farten for enden bliver meget høj, og som ender i et skarpt sving hvor der skal en kraftig nedbremsning.
Som tilskuer har man gode forhold i Malaysia. Flotte tribuner ud til spændende sving, og den smukt svungne bane er blandt mange køreres favoritter.
Banen er fysisk krævende, med flere højhastighedskombinationer, der virkelig stiller krav til materiellet.
Den 5.543 meter lange bane er mindst 16 meter bred hele banen rundt. Dette giver gode overhalingsmuligheder under nedbremsningerne. Den meget jævne overflade, sikrer godt greb under de meget kraftige nedbremsninger.
Der køres 310,408 km hvilket i omgange bliver til i alt 56.
Banen ligger meget tæt på lufthavnen i Kuala Lumpur og forholdene omkring banen for tilskuere og Pit Crew er sublime.
Starten Sepang 2005
Banen sving for sving
Fra start og mål langsiden går det mod sving 1 og 2 der i 2. gear forceres med 85 km/t. Den lange højrebue der udgør sving 3 trækker 2.2 G, mens der trykkes på pedalen og bilen når 123 km/t.
Inden man kaster bilen 90° gennem sving 4 passerer man efter ca. 25 sekunder første mellemtid. Sving fire gennemkøres med 103 km/t og ud af svinget er det om at komme tidligt på gassen mod sving 5.
Sving 5 er en blød venstrekurve, hvor bilen bankes op på 255 km/t
Buen kaster køreren direkte ud i bremsezonen for sving 6, og vi når ud på banens første ”korte” langside
De to højresving 7 og 8, trækker hhv. 2.8 og 2.2 G med en hastighed på 200 km/t.
Mod sving 9 kommer vi for første gang i nærheden af de 300 km/t og her skal der trædes hårdt på bremserne. Mulighederne for overhaling er tilstede, hvis timingen er rigtig.
Fra under 100 km/t sættes farten, gennem sving 10, op til 210 km/t mod sving 11, hvor der igen skal bremses kraftigt.
Hastigheden runder 250 km/t på vej mod sving 12, hvorefter banen knækker til venstre. Dernæst forceres 2 korte højre sving(13 og 14), og vi når ud på banens første reelle langside.
Fra 290 km/t skal der bremses ned og placeringen gennem det næsten 180° sving 15 er vigtig. Den rigtige placering gør at man kommer tidligt på gassen ud af svinget. Dette er vigtigt for hastigheden ned af start og mål langsiden, hvor der forenden køres over 300 km/t.
Fakta om banen
Banen |
Banenavn |
Sepang |
By |
Kuala Lumpur |
Antal Grand Prixer |
7 |
Rekorder |
Banerekord - Pole |
1:32.582 (Fernando Alonso, 2005) 214,397 km/t |
Banerekord - Løb |
1:34.223 (Juan Pablo Montoya, 2004) 211,782 km/t |
Hurtigste løb |
1t31:07.490 (Michael Schumacher, 2004) 204,384 km/t |
|
|
Flest poles |
5 (M. Schumacher) 5 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
2 (M. Häkkïnen/J. P. Montoya) 3 (McLaren) |
Flest sejre |
3 (M. Schumacher) 4 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,543 km |
Omgange i løbet |
56 |
Løbsdistance |
310,408 km |
|
|
Mindste bredde |
16 meter |
Antal sving |
13 |
Længste langside |
926,543 meter |
VEJRET I KUALA LUMPUR
Meget tyder på at vi allerede i andet løb får sæsonens første regnsvejrsløb. På trods af godt vejr i ugen op til, er en front trukket nærmere, og regntunge tordenskyer, ruller i øjeblikket ind over landet.
Forholdene for løbsweekenden bliver derfor ikke nær så optimale som dem vi så i Bahrain i sidste uge.
Torsdag
Tung fugtig luft hænger stille, fordi der næsten ingen luft er. Med temperaturer på op til 33° er det næsten et sikkert tegn på tordenvejr, og dermed regn.
Fredag
Fredag kan vi forvente regn og torden præcis som torsdag. Vinden forbliver stille, og den høje luftfugtighed vil derfor endnu en gang tynge træningen. Temperaturen kravler en grad op, og træningen vil med stor sandsynlighed blive udsat for regn.
Lørdag
Regn, torden og temperaturer omkring 33°. Det begynder at ligne et mønster. Kvalifikationen blliver svær, men med regn i luften bliver det med stor sandsynlighed spændende.
Søndag
Mønsteret forbliver det samme, vi kan derfor forvente at regnvejrsdækkene skal frem, og der vil yderligere blive stillet store krav på kørerne på den i forvejen fysisk krævende bane.
SAMMENFATNING
Efter løbet i Bahrain kan vi se frem til et nyt løb allerede den kommende weekenden. Løbet er flyttet fra ørkenen og til junglen, med hvad deraf følger af ustabile vejrbetingelser. Ifølge vejrudsigten kan vi se frem til regn og, naturligvis, en infernalsk varme.
Med baggrund i sæsonens første løb, er det ikke en overraskelse hvis Michael Schumacher eller Fernando Alonso snupper pole igen.
BMW–Sauber er på deres hovedsponsors hjemmebane og det bliver interessant at se, om de kan klare sig bedre end i Sakhir.
Hvis du har glemt hvornår TV-stationerne viser Formel 1 i den kommende weekend, så tjek TV-tiderne
her.