Det belgiske løb er et af det ældste på F1-kalenderen, og havde sin debut i 1950, og er siden kørt 52 gange. Det er kørt på 3 baner – Nivelles, Zolder og de seneste mange gange på Spa.
Banen ligger i Ardennerbjergene, og strækker sig gennem de flotte skove. Banen er forholdsvis lang, og bukker sig flot gennem naturen, men med nogle meget specielle sving- og bakkekombinationer. Sving som er verdensberømte i motorsporten.
Eau Rouge er vel nok det mest imponerende, men også svingene Blanchimont og La Source giver kørerne nogle sug i maven.
”Spa er en fantastisk bane med nogle helt unikke sving, som har en helt speciel karakter”, fortæller BMW-Saubers Nick Heidfeld.
Tyskeren har kørt rigtig mange løb på den smukke bane i Ardennerbjergene, og han fortæller at den nye udvikling med F1-motorernes knap så meget power, og overgangen fra V10-motorer for et par år siden og til nutidens V8-motorer, ikke gør oplevelsen af den verdensberømte bakke og svingkombination Eau Rouge mindre oplevelsesrig. Eau Rouge tages forsat med speederen i bund, og kan stadig forskrække den lille tysker lidt.
Spa Francorchamps
Tyskeren nævner i øvrigt, at Eau Rouge også er imponerende for tilskuerne på Spa, og at han selv nyder synet, når bilerne på rad og række først kører nedad, og siden op af den flotte bakke og med fuld acceleration.
Nico Rosberg, Williams glæder sig også voldsomt til løbet – ikke så meget til det resultatmæssige, da han ikke forventer det helt store fremskridt med Williams-racerne, dog han håber han kan gentage sidste års 6. plads, som var et af 2007´s bedste resultater for ham.
”Jeg ser frem til det belgiske grand prix, fordi Spa er en imponerende racerbane. Det bliver svært at score nogle point, men man kan aldrig helt forudse, hvad der vil ske på en bane som Spa, så vi må vente at se, hvad der sker.”
Rosbergs teamkammerat Nakajima har aldrig kørt F1 på Spa, men har oplevelser fra Spa, da han har kørt på banen i GP2-serien, hvorfor også Nakajima glæder sig: ”Det må være én af de bedste baner på F1-kalenderen, og jeg glæder mig virkelig til at kører med FW30-raceren ud på første omgang.”
De helt samme rosende ord om Spa, kan Robert Kubica, BMW-Sauber tilslutte sig, og han beskriver banen lidt mere detaljeret: ”Banen er meget lang og meget tricky. Det er en udfordring at finde den rette balance og konfiguration af bilen, da det ellers kan blive dyrt på hver eneste omgang”, fortæller polakken til BMW´s egen preview mod næste weekends race.
Kubica nævner endnu en faktor, som ofte har haft stor betydning for den belgiske weekend – regn. Løbet har i mange år været kørt i det begyndende efterår, og starten af september måned, hvorfor regnen og udfordringen med regnvejrs-dæk bør tages med i de forskellige teams strategier for løbet.
”Det kan regne i en sektor af banen, og være tørt i en anden”, slutter Kubica.
Endelig så fortæller den førende i det individuelle mesterskab, Lewis Hamilton, McLaren også om sin forkærlighed for Spa og generelt de ældre baner, som er anderledes end de nye baner.
”Jeg foretrækker historiske baner som Monza, Silverstone og Spa”, kan man læse Hamilton fortæller i McLarens pressemeddelelse om det kommende løb.
”Man kan virkelig føle historiens vingesus på disse baner”.
Det er lige før Hamilton ærgrer sig over, at man renoverer på disse traditionelle og historiske baner, da han mener, at hver gang man gør det, da ødelægger man også noget af banernes individualitet. Briten ved godt det oftest gøres for at øge sikkerheden, så det fortsat er muligt at køre på dem, men det er lidt af et svært kompromis, man er nødsaget til at foretage, erkender han.
Hamilton elsker Spa: ”Det er en af mine favoritbaner. Selv før, at jeg kørte på banen for første gang, hvilket var i 2002 i et Formel Renault-løb, og jeg blot kørte på banen på computeren, var det en af de bedste baner.”
Den elegante Eau Rouge kurve på Spa
Også Eau Rouge imponerer Hamilton: ”Det er muligvis det mest spændende sving i F1, og banen er en af de få baner i det hele taget, hvor det virkelig sker ting og sager hele vejen rundt.”
Yderligere om Eau Rouge: ”Man blæser bare ind i skoven, og rammer toppen af bakken, og her føler man nærmest hele banen under sig. Det er virkelig en af de største udfordringer i F1”, slutter Hamilton.
Alle elsker Spa Francorchamps – kørere og fans, men hvem vinder mon i 2008?