En kalender på 21 eller flere løb kan blive virkelighed fra år 2010. Det må være den umiddelbare konklusion på et rygte, der giver Bernie Ecclestone carte blanche til at tilføje to nye baner til den i forvejen lange Formel 1-kalender.
Jose Abed, med fortid som løbsofficial ved de mexicanske Grand Prix løb, der blev afviklet fra 1986 til 1992, siger til avisen Sportsya.
”Disse ændringer vil komme i 2010, og hvis det sker, så skal Mexico arbejde hårdt på at få bygget en bane. På trods af dette så må vi afvente Bernie Ecclestones eventuelle beslutning omkring en inkludering af Mexico.”
Jose Abed nævner regionerne Cancun (som tidligere har vist interesse i at bygge en bane til Formel 1), Puebla og Tijuana som potentielle steder en bane kan bygges og siger samtidig, at de lokale og regionale regeringer vil bakke projektet op.
”Vi er i stand til at gøre det fordi myndighederne er villige til at foretage de nødvendige investeringer og alle vil have en chance for at byde ind. Vi er nødt til at have råd til dette, da en Formel 1 bane er mere end $50 mio. værd.”
Nick Heidfeld vil gerne have flere løb og færre test
Denne skribent tror gerne på, at kalenderen bliver forøget med to løb til 2010. I forvejen skulle Indien have sikret den ene plads i kalenderen, og Sydkorea skulle oprindelig have været en del af 2009-kalenderen, så det burde være den anden bane der kommer med i 2010.
Hvad der yderlige tæller for en udvidelse af kalenderen er kommentarer fra Nick Heidfeld og Force Indias tekniske chef Mike Gascoyne, der begge støtter mere race mod færre test.
Nick Heidfeld siger:
”Jeg ser frem til at have flere løb, som planlagt i fremtiden. Men jeg ville ikke have noget imod at misse en test eller to. Faktisk er testene blev reduceret en del over de sidste to/tre år, men jeg håber, at vi får flere løb da der ikke er nogle af dem jeg ikke bryder mig om.”
”Jeg ser frem til at skulle til Indien og de andre nye interessante steder, som der bliver diskuteret om.”
Mike Gascoyne vil have droppet testdage under sæsonen
Mike Gascoyne citeres i Autosport for at sige følgende:
”Jeg mener vi har behov for reglementsændringer som reducerer tests. Vi burde ikke teste igennem sæsonen, plus motorer der skal holde i længere tid.”
”Det vil reducere omkostningerne, og jeg tror ikke nogen kan argumentere imod dette. Formel 1 har behov for at kontrollere omkostningerne, men hvordan man kan gøre det kan jeg ikke svare på.”
Både Nick Heidfeld og Mike Gascoyne kan underbygge en udvidelse af kalenderen. Der er flere penge i at køre løb end i tests, og under en test køres der ofte flere omgange pr. dag end i en løbsweekend.
Denne skribent foretrækker flere løb, så længe vi ikke nærmer os et NASCAR-lignende antal.