Solen er fremme og det er McLaren også Hamilton sikrede sig pole position i går og deler første startrække med Kovalainen i den anden McLaren.
Massa er på P3, mens Räikkönen er tre placeringer længere nede.
Bilerne er klar og opvarmningsomgangen er i gang. Alle er med, så ingen bommerter fra start.
Bilerne liner op. Hamilton er klar. De røde lys tænder og starten går.
Hamilton ved det første sving er vigtigt. Hamilton laver en perfekt start, men Massa kommer alligevel forbi de to, efter en drømmestart. Utrolig start.
Men mens Massa tager starten, så rykker Kimi en lads bagud.
Massa har allerede efter første omgang lavet et lille hul ned til Hamilton på 2. pladsen.
Efter de første 3 omgange er der noget der tyder på, at Hamilton er ved at komme over chokket og begynder igen at lukke hullet op til Massa.
De to har dog lagt god afstand ned til Kovalainen på tredjepladsen.
Massa trækker fra igen.
Massa øger konstant og det lader til, at ingen har noget modtræk til Massas enorme styrke, heller ikke holdkollega Räikkönen.
BEST LAP.2 F.MASSA 1.21.355 ON LAP 16
Efter 18 omgange går Massa i pit fra P1. tidligt, men han er ikke den eneste. Også Kubica og Webber kommer ind.
Hvor lang tid går der inden Hamilton kommer ind?
Han kom ind omgangen efter, hvilket næppe er nok.
Mens Massa kom ud lige foran Alonso, måtte Hamilton se sig overhalet af Alonso og Räikkönen, hvilket han næppe syntes er godt.
Alonso og Räikkönen går i pit samtidig, så ingen fordel for Kimi, der heller ikke kommer forbi i pitten, selvom det er tæt på.
Vettel er i pit, den dybe af dem, hvor garagen er i brug, men han bliver i bilen og håber at komme på banen igen.
Efter 25 omgange, er det så endeligt blevet Piquet Jrs. tur til at komme i pit, så næppe en et stop strategi denne gang. Tæt på at han kom ud foran Räikkönen, men så heldig skulle han ikke være denne gang.
Forskellen, mellem Massa og Hamilton, med 44 omgange tilbage, er igen oppe på 3 sekunder, selvom den unge brasilianer ikke ligger megen afstand til briten.
Coulthard har endnu ikke været i pit, hvilket har rykket ham hele 8 pladser frem, men kan han holde den?
Det kunne den ikke og så er han tilbage på P13 igen.
I front, er det stadig Massa der har overtaget, selvom der ikke er den store forskel mellem tiderne på de to.
Og så sker der noget i pitten. STR raceren med Bourdais bryder i brænd under tankning. Den bliver dog hurtigt slukket og franskmanden kommer på banen igen, med lidt skum på siden.
Også Barrichellos Honda skal have lidt skum, da der også er ild i hans racer under tankningen.
Halvvejs i løbet, noget tyder på at Nick Heidfeld i BMW tager den rundt med et stop, da han som eneste mand, endnu ikke har været i pit.
Stillingen efter 37 omgange er:
Nr. |
Kører |
Hold |
Forskel |
Sum |
Pit |
1. |
Felipe Massa |
Ferrari |
37. omg. |
|
1 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
3,7 sek. |
3,7 sek. |
1 |
3. |
Heikki Kovalainen |
McLaren |
16,3 sek. |
20,4 sek. |
1 |
4. |
Timo Glock |
Toyota |
5,0 sek. |
25,4 sek. |
1 |
5. |
Fernando Alonso |
Renault |
13,1 sek. |
38,5 sek. |
1 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1,2 sek. |
39,8 sek. |
1 |
7. |
Nelson Piquet Jr |
Renault |
4,5 sek. |
43,0 sek. |
1 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1,2 sek. |
44,3 sek. |
1 |
9. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
7,4 sek. |
51,7 sek. |
1 |
10. |
Mark Webber |
Red Bull |
2,4 sek. |
54,2 sek. |
1 |
11. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1,0 sek. |
55,3 sek. |
|
12. |
David Coulthard |
Red Bull |
6,3 sek. |
61,6 sek. |
1 |
13. |
Jenson Button |
Honda |
21,9 sek. |
+1 omg. |
1 |
14. |
Kazuki Nakajima |
Williams |
24,8 sek. |
+1 omg. |
1 |
15. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1,5 sek. |
+1 omg. |
1 |
16. |
Nico Rosberg |
Williams |
1,9 sek. |
+1 omg. |
1 |
17. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1,9 sek. |
+1 omg. |
1 |
18. |
Adrian Sutil |
Force India |
1,0 sek. |
+1 omg. |
1 |
19. |
Rubens Barrichello |
Honda |
10,1 sek. |
+1 omg. |
1 |
Udgåede kørere |
|
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
|
+15 omg. |
2 |
Stillingen efter 37 omgange
Godt for Massa, skidt for Räikkönen.
Hamilton har problemer med 30 omgange igen. Et dæk problem men han kan liste tilbage til pitten. Det er dog et meget dyrt ekstra stop for briten. Der er helt sikkert ændret på strategien og Hamilton tror vi næppe, kommer i pit igen.
Med 29 omgange tilbage, kommer Heidfeld i pit for første gang.
26 omgange tilbage og Felipe Massa i pit. Perfekt stop og Massa kommer ud lige i hælene på Kovalainen, der har overtaget P1, mens Glock er lige i hælene på Massa.
Glock, der er klart lettere end Massa, kan ikke følge med brasilianeren, der har små 5 sekunder op til Kovalainen på P1.
Så går Glock i pit for sidste gang, for at komme ud på de bløde dæk, de sidste 23 omgange.
Omgangen efter går Kovalainen i pit og overlader P1 til Massa igen.
Kovalainen kommer ud efter Räikkönen.
Lewis Hamilton, der er på P9, kører rigtigt hurtigt, men selvom han er hurtig, bliver det ikke til en sejr.
Räikkönen hjælper Hamilton, ved at lave en kørerfejl, som dog ikke koster ham så meget som det kunne have gjort.
Med 19 omgange igen, er det Kimi Räikkönen der går i pit. Det lykkes for Ferrari og Kimi at komme ud foran Hamilton, selvom det er tæt.
Glock er tilbage på P3, efter alle de førende har været i pit for sidste gang. Det er super godt af tyskeren, der havde et voldsomt uheld i det sidste Grand Prix.
Toyotaen ser ud til, langt om længe, at have fundet formen, mens BMW ser ud til at have tabt den.
Med 12 omgange igen, er Felipe Massa begyndt at klappe hingsten lidt, så Kovalainen henter ind på ham. Men Ferrari piloten er så langt foran, at der skal uheld til, hvis ikke han skal holde den hele vejen til mål.
Räikkönen, der er kommet op på en 4. plads, kører rigtigt hurtigt og henter meget på Glock.
BEST LAP.1 K.RAIKKONEN 1.21.267 ON LAP 59
BEST LAP.1 K.RAIKKONEN 1.21.195 ON LAP 61
Gang i verdensmesteren, der nu er under tre sekunder efter Glock.
7 omgange tilbage og Räikkönen er helt oppe bag Glock. Kan han komme forbi?
Hamilton er på 5. pladsen, men der er langt op til Alonso på 4. pladsen, men det er Räikkönen der vil en plads op og han giver den hele pedalen, med 5 omgange tilbage.
Runde |
Forskel imellem Räikkänen og Glock |
63 |
2.1
|
64 |
1.4
|
65 |
0.8
|
66 |
0.8
|
67 |
0.8
|
68 |
4.5
|
69 |
6.2 |
3 omgange tilbage. Så er det slut for Massa. Motoren står simpelt hen af!
Så nu er det Kovalainen der ligger til sin første sejr.
Hamilton er nok glad.
Räikkönen sætter farten voldsomt ned efter Massas uheld! Har han også problemerne?
Kovalainen i mål som vinder, Glock som nummer to og Kimi ind som nr. tre, mens Alonso formår at holde Hamilton bag sig.
Nr. |
Kører |
Hold |
Ændring |
1. |
Heikki Kovalainen |
McLaren |
+1 |
2. |
Timo Glock |
Toyota |
+3 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+3 |
4. |
Fernando Alonso |
Renault |
+3 |
5. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
-4 |
6. |
Nelson Piquet Jr |
Renault |
+4 |
7. |
Jarno Trulli |
Toyota |
+2 |
8. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
-4 |
9. |
Mark Webber |
Red Bull |
-1 |
10. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
+5 |
11. |
David Coulthard |
Red Bull |
+2 |
12. |
Jenson Button |
Honda |
|
13. |
Kazuki Nakajima |
Williams |
+3 |
14. |
Nico Rosberg |
Williams |
|
15. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
+3 |
16. |
Rubens Barrichello |
Honda |
+1 |
17. |
Felipe Massa |
Ferrari |
-14 |
18. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
+1 |
19. |
Adrian Sutil |
Force India |
+1 |
20. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
-9 |
Forskel fra grid til løbet er forbi
Super spændende løb, der slutter skidt for Massa, der løbet igennem har været totalt dominerende.
Hamilton holder fronten i kampen om årets mesterskab, mens Kimi nu er oppe som nummer to. Sæsonen er således stadig totalt åben!