Takuma Sato tilbragte 2003 som testkører for BAR Honda. Siden det japanske Grand Prix har Takuma været fast løbskører, men da Super Aguri lukkede ned forsvandt det faste sæde. Siden har Takuma Sato været sat i forbindelse med USA, hvor Honda er motorleverandør i IndyCar serien og Le Mans.
Toyota mod Honda, Sato mod Nakajima.
Mens Satos holdkammerat hos Super Aguri er vendt løseligt hjem til Honda som testkører, så har der været anderledes stille omkring Takuma Satos Formel 1 chancer. Det rygte, der giver bedst mening har været, at Honda fra 2009 leverer motorer til Force India mod at Takuma Sato blev løbskører i teamet.
Da Force India i 2009 stadig er under kontrakt med Ferrari så vil det koste Honda et anseeligt beløb at købe Ferrari ud af Force India, og spørgsmålet er om Honda og Force India egentlig er interesseret i dette. Honda kan meget vel bruge pengene bedre i deres eget team, og får Force India en bedre motor med Honda end med Ferrari.
Kan Takuma Sato ende hos Force India
Det har fået Takuma Sato til at overveje at gå i fodsporene på kørere, som Olivier Panis, Antonio Pizzonia, Alexander Wurz og Christian Klien, der alle har skiftet en løbskarriere ud med en testkørerrolle. For Panis’ vedkommende førte det til flere sæsoner som løbskører i Formel 1, mens Alex Wurz fik lov at køre 2007 som løbskører for Williams.
Selv siger Takuma Sato til magasinet Autocar.
”Hvis det kunne føre til et potentielt løbssæde, så er det noget jeg ville gøre. Men jeg ønsker at koncentrere mig om løbssiden – det skulle føre til et løbssæde.”