Bernie Ecclestone har netop bekræftet, at Frankrigs Grand Prix fortsætter ude på pløjemarken ”in the middle of nowhere”. Oprindeligt havde banen, af flere iagttagere, ellers fået dødsstødet pga. af dens faciliteter, omegnens få og elendige hoteller, tilkørselsforhold, osv.
En investorgruppe har med andre ord set skriften på væggen og kom i 11. time op med et forslag, som Ecclestone ikke kunne sige nej til. Forslaget har fået øgenavnet ”Magny Cours 2”.
Bernie går så vidt, at han nu ser Formel 1 blive på banen i ”endnu nogle år”. Dermed er det ”au revoir” til Paris og Le Mans, som mange ellers havde set frem til som et spændende F1-alternativ.
Bl.a. erstattes gangbroen over startgridden med en tunnel. Billedet er fra starten i 2006.
Banens bagmænd har lovet F1-bossen flg. forbedringer:
27 nye pitgarager
Bredden af pitlane udvides fra 12 til 18 meter
Ny toiletbygning i paddocken
Ny parc fermé
Nyt tidtagningsrum
Nye kontorer
Rekonstruktion og udbygning af Race Control
Nyt mediecenter til 600 journalister
Nyt fotografcenter med plads til 150 fotografer
50 kommentatorbokse
Nyt receptionsområde med plads til 5.000 gæster
Nyt V.I.P.-område over pit-komplekset
Udvidet hovedtribune med yderligere overdækning
Broen over startgridden udskiftes med tunnel
Nyt hotelkompleks
Nyt Golf Resort og Spa-område med 144 huse samt et nyt hotel
2 nye hoteller (under opførelse nu)
Bredden på pitlanen udvides fra 12 til 18 meter. Her er ses David Coulthard i Red Bull samme sted.
Dertil kommer, at motorvej A77 bliver udbygget med en frakørsel til baneområdet, hvilket skulle blive en stærkt tiltrængt lettelse for løbets fans.