Ironien i Super Aguris exit ligger lidt i teamets fortid.
Super Aguri blev etableret i slutningen af 2005, og kæmpede for at komme til start til tiden i 2006. Hele grundopbygningen af holdet hænger unægtelig sammen med det gamle Arrows-team, der gik konkurs i 2002.
Super Aguri har hovedkvarter i de samme lokaler, som Arrows holdt til i. Det er Arrows gamle chassis, det hurtige A23 chassis, som blev brugt som udgangspunkt til SA05 chassiset, som holdet stillede til start med. Arrows A23 overraskede mange i 2002, da bilen var hurtig nok til at køre sig i pointene.
Takuma Sato tester i Barcelona februar 2006
Men at tage udgangspunkt i en fire år gammel bil, og forsøge at køre holdet som et rent japansk Formel 1 team bosat i England var det nok største problem. Super Aguri startede ud med en ren japansk kørerbesætning. Takuma Sato var selvskreven, som Honda-yndlingen, men at Yuji Ide kom ind i det andet sæde overraskede mange.
Undertegnede havde selv håbet, at Yuji Ide ville overraske. Hans resultater fra den japanske motorsport var ganske fornuftige, men i Japan kunne han tale sproget. I Formel 1 måtte han have en tolk til at snakke for sig, da hans engelsk var så dårligt, at han nok ikke ville have kunne bestået folkeskolens afgangsprøve.
SA05 kom sent på testbanen, og Yuji Ide nåede aldrig at finde sig bare nogenlunde tilrette i Formel 1. Efter en hjerneblødning i San Marino på Imola banen, hvor Yuji Ides Super Agurk og vendte Christijan Albers Midland racer på hovedet, gik FIA ind og fratog Yuji Ide retten til at føre en Formel 1-bil.
Officielt tog de ikke superlicensen fra japaneren, men uofficielt var Yuji Ides Formel 1-eventyr slut før det næste startede. Det gav i stedet franskmanden Franck Montagny, der var blevet ansat som testkører hos Super Aguri chancen for at køre nogle Formel 1 løb. Alt dette skete imens Super Aguri kørte med SA05 chassiset.
Yuji Ide i hans sidste Formel 1 løb. Jeg husker ikke, at FIA tidligere har frataget en kører hans licens, selv om det ikke officielt var det, der skete.
SA06 var i medierne lige på trappen, men endte med at være måneder forsinket. Franck Montagny gjorde det hæderligt hos det lille japanske hold, men måtte se sig sat tilbage til testkørerrollen, da Aguri Suzuki indsatte Sakon Yamamoto i den anden Super Aguri racer.
2006 var ren overlevelse i en grad, der næsten fik Minardi til at ligne et midterteam.
Billede fra Ungarns GP 2006
I 2007 fik Super Aguri fat i Hondas Ungarn-vindende RA06 chassis, der blev indsat under Aguri navnet SA07. En ren kundebil, som fik Spyker til at lægge sag an mod Super Aguri og Scuderia Toro Rosso, der havde arvet Red Bull teamets RB3 chassis. Den sag kører stadig.
Honda placerede Anthony Davidson i sædet ved siden af Takuma Sato. De to holdkammerater fra den britiske F3 sæson 2001 gik rigtig godt i spænd sammen. De kendte hinanden fra tiden hos BAR Honda, hvor Takuma var løbskører og Anthony Davidson var test- og reservekører.
Hondas RA06 chassis var, efter problemer i starten af 2006, blevet et ganske habilt chassis, der kørte point hjem, og det lille Super Aguri hold kørte flere point hjem i 2007.
Giedo van der Garde hos Super Aguri den 13. december 2006. Et godt eksempel på Super Aguris problemer. Måneder senere var han at finde hos Spyker, mens han stadig havde kontrakt med Super Aguri
Da SA07 blev præsenteret i Australien var det med sponsoren SS United som det man opfattede som hovedsponsor. Dog blev SS United aldrig erklæret hovedsponsor, og det sidste år har man kunne læse om problemerne hos Super Aguri.
Først drillede Super Aguri med at køre lige op med og slå de officielle Honda-biler. Siden forsvandt penge og udvikling fra holdet, der havde en katastrofal anden halvsæson i 2007. Pengene forsvandt fordi SS United undlod at betale, Honda hjalp ikke længere til med udviklingen og det hele endte i en næsten farcelignende forestilling, der allerede i slutningen af sidste sæson medførte rygter om holdets konkurs.
Aguri Suzuki sammen med sine to piloter Anthony Davidson og Takuma Sato
Super Aguri har dog hele tiden arbejdet med en masse redningsplaner. Hver eneste en har dog ikke virket. Senest med Magma Group-fiaskoen, der ellers lignede en 'sure thing'. Nu er der muligvis en ny redningsplan på vej i form af Weigl Group, men den bliver ført ud i livet til 2009 sæsonen, hvis den altså lykkes.
Jeg er stolt over at have haft æren af at opleve Super Aguris måske sidste Formel 1 løb, men jeg havde hellere set Super Aguri i Brasilien end i Spanien. Sådan ser det ikke ud. For Takuma Sato og Anthony Davidson har karrieren fået et stort dyk, og det er ikke sikkert nogle af de to kørere kommer til at blive set i en Formel 1-bil mere.
Toyota mod Honda, Sato mod Nakajima.
Alt i alt er det dog lettere ironisk, at et team bygget af stumperne fra et hold, der gik konkurs, selv har været nødsaget til at lukke ned.