Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/4 2008 klokken 11:04
Som det altid er med første træning, vrimler det ud med biler lige fra starten, men kun for at køre direkte tilbage til pitten, efter en installationsomgang.
Mest bemærkelsesværdigt er det, at Super Aguri er til start. Holdet som kæmper seriøst med at finde finanser til at overleve. Om det er tegn på at der er en løsning på vej, må vi vente med at se.
Selvom Super Aguri ikke deltog i sidste uges test på banen, er de et af de få hold, der endnu ikke er at se på banen efter de første 25 minutter. Super Aguri viser deres problemer tydeligt frem, ved at stille op med en næsten hvid bil, uden reklamer og kun med en smule rødt på snuden.
Efter 27 minutter, indleder Nakajima sin første timede omgang med Williams Toyota raceren, der ser ganske fornuftig ud.
Minuttet efter er det McLarens finske pilot, Heikki Kovalainen der påbegynder sin første flyvende omgang. Tæt fulgt af holdkollega Lewis Hamilton.
Hamilton sætter den hurtigste tid af de tre med en tid på 1.21.522
Halvvejs inde i træningen, har Ferrari endnu ikke sat nogle tider, men McLaren virker som om, at de er rigtigt hurtige hernede. Således har Lewis Hamilton kørt sin hurtigste omgang mere end et sekund hurtigere end Robert Kubica på tredjepladsen har formået med sin BMW Sauber racer.
Når det så lige er sagt, så kommer Kimi Raikkonen på banen for første gang sin Ferrari for at sætte en omgang på tid. Hvilket bringer ham op på tredjepladsen, under et sekund efter Hamilton, men stadig langt efter briten. Men allerede omgangen efter, er han helt oppe i hælene på Hamilton, hvilket giver ham anden hurtigste tid.
Tre omgange i træk på tid, bringer finnen i spidsen af morgenens træning, efter 48 minutter. En tid der er 3 tiendedele sekund hurtigere end Hamiltons.
Renaults nye aerodynamiske løsninger lader til at virke. Piquet rykker op på en 4. plads samtidig med Felipe Massa kører ud på banen for første gang og Raikkonen forbedrer sin hurtigste omgang. Massa spinder rundt.
Massa lader til at have store ambitioner om at sætte en rigtig god tid, men voldsom trafik har forhindret ham i det de første tre omgange. Første gode omgang for Massa bringer ham op på en 2. Plads. Så det nu er Ferrari 1-2.
Omgangen efter, forbedre Massa sin tid, men er ikke hurtigere end Raikkonen, der dog er under en tiendedel sekund foran holdkammeraten.
Felipe Massa lader til at have et lille balanceproblem med sin bil, da han endnu engang tager en snurretur i Ferrarien. Denne gang var det dog en tur over græsset, der betød at han spandt.
Fernando Alonso lader til at have stor tillid til den opdaterede Renault, da han kører meget aggressivt rundt på banen, men dog kun formår at få kilet sig ind på en foreløbig 10. Plads. Den bliver dog hurtigt forvandlet til en 7. Plads.
Omgangen efter er han igen hurtigere, hvilket bringer ham op på 5. Pladsen, lige foran holdkammerat Piquet, men over 1 sekund efter Kimi Raikkonen, der stadig holder fast i hurtigste tid.
Meget tyder på, at kampen i toppen igen er mellem Ferrari og McLaren. BMW lader til at have lidt problemer med at klarer sig på den spanske bane, hvor både Renault og Red Bull er foran de blåhvide biler.
BMW vil dog ikke lade dem slippe så let. Kubica kører en super omgang med 13 minutter tilbage, der bringer ham op på en foreløbig 4. Plads, lige foran Kovalainen i McLaren.
For Rosberg, ser det ud som om, at han har endnu en svær weekend foran sig med Williams raceren. Med 9 minutter igen, roder han rundt nede midt i feltet på en 11. Plads. Det er dog ikke det værste. Hans bedste tid, er mere end 2 sekunder langsommere end Raikkonens bedste.
Williams har en del at arbejde på, inden vi skal følge den næste fri træning om 2½ timer.