De første to dages test i Barcelona er overstået. Testen er speciel i og med, at der på ny testes slicks dæk sideløbende med de almindelige rillede dæk. Tidstabellen har været lettere overraskende, men ikke når man tænker på, at visse teams har kørt med slicks dæk, mens andre teams kun har kørt med de normale rillede dæk. Derfor er der et stort spring i tiderne, men Ferraris Felipe Massa har grundlæggende været den hurtigste.
Da testen startede i mandags var der mange nye aerodynamiske innovationer på flere biler. De mest nævneværdige var Ferraris radikale hulnæse, der blev droppet til Bahrains Grand Prix, Dumbo ørerne på Honda Racing F1 bilerne og den kopierede Red Bull hajfinne på Renault R28 chassiset. Resten af bilerne har mere eller mindre direkte synlige ændringer på chassiserne. De er der, men de ikke så tydelige som de ovennævnte.
Da der som sagt er mange forskellige forudsætninger for testens tider vil vi denne gang bringe tiderne og indikere hvilken dæktype tiden er sat. Tiderne for mandag er
Plads |
Kører |
Team |
Dæktype |
Tid |
Antal omg. |
1. |
Felipe Massa |
Ferrari F2008 |
Slicks |
1:18.339 |
77
|
2. |
Alex Wurz |
Honda RA108 |
Slicks |
1:21.059 |
75
|
3. |
Pedro de la Rosa |
McLaren-Mercedes MP 4-22 |
Rillede |
1:21.566 |
113
|
4. |
Nick Heidfeld |
BMW-Sauber F1.08 |
Rillede |
1:21.679 |
105
|
5. |
Nelsinho Piquet |
Renault R28 |
Rillede |
1:22.125 |
69
|
6. |
David Coulthard |
Red Bull-Renault RB4 |
Rillede |
1:22.197 |
59
|
7. |
Kazuki Nakajima |
Williams-Toyota FW30 |
Rillede |
1:22.431 |
72
|
8. |
Timo Glock |
Toyota TF108 |
Rillede |
1:22.590 |
92
|
9. |
Toni Liuzzi |
Force India-Ferrari VJM-01 |
Rillede |
1:22.846 |
91
|
Største synlige ændring hos Red Bull Racing. Red Bull Cola
Tirsdag gik det løs igen. Denne gang var det med to overraskende navne øverst på tidstabellen. Dog kørte de med slicks, hvilket virker til at være mere end to sekunder hurtigere pr. omgang end de almindelige rillede dæk.
Plads |
Kører |
Team |
Dæktype |
Tid |
Antal omg. |
1. |
Rubens Barrichello |
Honda RA108 |
Slicks |
1:18.928 |
77
|
2. |
Giancarlo Fisichella |
Force India-Ferrari VJM-01 |
Slicks |
1:19.721 |
79
|
3. |
Felipe Massa |
Ferrari F2008 |
Rillede |
1:20.283 |
113
|
4. |
David Coulthard |
Red Bull-Renault RB4 |
Slicks |
1:20.392 |
87
|
5. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes MP 4-23 |
Rillede |
1:20.452 |
96
|
6. |
Fernando Alonso |
Renault R28 |
Rillede |
1:20.616 |
118
|
7. |
Nico Rosberg |
Williams-Toyota FW30 |
Rillede |
1:20.800 |
115
|
8. |
Timo Glock |
Toyota TF108 |
Slicks |
1:20.870 |
112
|
9. |
Nick Heidfeld |
BMW-Sauber F1.08 |
Rillede |
1:20.981 |
97
|
Desværre har de fleste teams ikke opdateret deres mediesider med billeder fra testen i Barcelona, så det er ikke mange nye billeder vi kan bringe. Slet ikke af de mere spændende tiltag. Dog kan man på nedenstående billede af Timo Glock se de nye winglets og den nye forvinge som Toyota tester.
Timo Glock testede nye winglets og en ny forvinge på TF108
Fisichella kørte tirsdagens næstbedste tid med slicks dæk
I dag (onsdag) er der igen gang i bilerne på Montmelo banen. Michael Schumacher vil teste Ferrari raceren på slicks dæk og onsdag skulle der også være officiel testdebut til det nye STR3 chassis fra Toro Rosso, som Sebastien Bourdais ifølge planen skal teste onsdag og Sebastian Vettel torsdag.