Det var en god diæt kombineret med god træning, som gav Robert Kubica det overskud, der skulle til, for at køre pole position hjem til sig selv og BMW i Bahrain. Seks kilo mindre Kubica har givet seks kilo mere ballast til at skabe en bedre balance i F1.08 chassiset.
“Jeg har arbejdet hårdt og dette er den slags resultater som det kan medføre,” sagde Robert efter lørdagens kvalifikationspressekonference.
Efter det Brasilianske Grand Prix i 2007 gik Kubica, i samråd med sin fitnesstræner, og de blev hurtigt enige om, at et vægttab ville være det bedste. Og med 10 kilos forskel på Robert Kubica og Nick Heidfeld, så havde Nick Heidfeld allerede en fordel der.
Sådan skal den kage skæres! Robert Kubica tager pole for første gang i karrieren. Bahrain 2008
”Vi fandt ud af, at hvis jeg var lettere, så ville jeg køre lidt hurtigere. Det har givet et godt resultat i min performance og jeg er sikker på, at det har været medvirkende til at vi er så stærke i begyndelsen af sæsonen.”
Seks kilo tabte Robert Kubica mellem Brasilien 2007 og Australien 2008. Fordelen ved den lettere kører er, at de 605 kg minimumsvægt bilen + kører skal veje gav mulighed for at placere noget mere ballast i bilen for at sikre en bedre balance.
Om vægttabet har givet Robert Kubica så meget overskud, at han om nogle timer kan kalde sig Formel 1 vinder, får vi at se.