Placeringsstraf rammer i langt mindre grad de små teams, sammenlignet med den effekt det har på de større teams. Derfor har man ved et ekstraordinært møde i Paris behandlet klager fra flere teamchefer, der iblandt Flavio Briatore, Ron Dennis, Sir Frank Williams, Aguri Suzuki og Vijay Mallya.
Problemet ligger i, at hvis køreren på plads 3 får skiftet sin motor efter kvalifikationen, så bliver han sat ti placeringer tilbage til en startplacering som plads 13. Men hvis en Force India eller Super Aguri får skiftet motoren, så er det nærmest straffrit fordi køreren i forvejen kun vil tabe 1-2 placeringer om nogen.
McLaren, BMW Sauber og Ferrari er nogle af de hold, der altid bliver hårdt ramt ved et ufrivilligt motorskifte.
FIA´s tekniske gruppe med Charlie Whiting i spidsen har diskuteret denne straffrihed med teamcheferne, der gør motorskift næsten gratis. Straffer man de små teams økonomisk går det ud over deres udvikling, da de så har færre penge at udvikle for og gør man intet, så slipper de jo som sagt stort set straffrit.
Den tekniske gruppe har derfor vedtaget, på forsøgsbasis, at man udvider antallet af gridplaceringer ved løbet i Bahrain og løbet i Spanien. Man vil male tyve ekstra gridplaceringer på banen, så en kører udenfor top 12 kan mærke en konsekvens.
Det ville i Malaysia have betydet, at Kazuki Nakajima, der efter påkørslen af Robert Kubica, under safetycar perioden i Australien fik 10 placeringers straf, skulle have startet fra plads 27 og ikke kun plads 22.
Kazuki Nakajima ville være en af de kørere, der ville have været påvirket af de nye gridregler, hvis de havde været indført i Malaysia.
Kvalifikationen vil dog stadig foregå som den nuværende, men når en kører rykkes tilbage, så skal en anden kører ikke automatisk rykkes frem. Hvilket ville have betydet, at gridplaceringen plads 17 i Malaysia skulle have stået tom.
De ekstra gridplaceringer skal indtil videre kun bruges i de næste to løb. Efter det spanske Grand Prix vil man så samles til et nyt møde i Paris, hvor man vil diskutere effekten af denne ændring og om den eventuelt skal gøres permanent fra det Tyrkiske Grand Prix i maj måned.
Vijay Mallya er en af de teamchefer, der var tilstede i Paris. Ved også at straffe de små teams kan kampen om plads 10 i konstruktørernes mesterskab blive endnu vigtigere.
For de små teams kan det betyde en stor forskel i kampen om de sidste placeringer i konstruktørernes mesterskab. Vi ser frem til søndagens løb og effekten af denne nye regel.