Efter en svær vintertestperiode hvor hele Red Bull holdet har haft store problemer med, at få kørt kilometer i det nye RB2 chassis, er holdet nu gået i gang med at kigge nærmere på årsagerne for den dårlige forberedelse til sæsonstarten.
Der er ingen tvivl om, at de to Red Bull kørere giver Ferrari og deres nye V8 motor en stor del af skylden for de mange problemer de har haft. David Coulthard siger, at hvis en af de to RB2 biler gennemfører løbet på søndag, så er det første gang, at bilen har kørt en hel løbsdistance.
”Det er slet ikke gået som planlagt. Hvis vi gennemfører løbet i Bahrain, så er det første løbsdistance vi har gennemført.”
David Coulthard giver Ferrari skylden for de dårlige vintertest
Guenter Steiner, der har overværet de fleste tests siger, at det skyldes, at Ferraris V8 motor overopheder. Han vil dog ikke ind på om det skyldes, at RB2 chassiset genererer for lidt køling eller om det er V8 motoren, der brænder af som var det en Mercedes F1 motor i løbetid.
”Vi har overophedningsproblemer med motoren.”
Christian Klien supplerer, og siger
”Da vores bil første gang skulle testes kunne vi kun køre to/tre omgange af gangen. Ferrari skulle have haft de samme problemer som os.”
Christian Klien har ikke fået kørt mange sammenhængende omgange under vintertestene
Red Bulls tekniske afdeling har haft travlt med at redesigne RB2’s luftindtag i håbet om, at det kan gøre V8 motoren mere medgørlig.
Red Bulls ejer Dieter Mateschitz siger, at Red Bull modtager den samme motor som Ferrari selv kører med. Det er en del af den aftale som Dieter Mateschitz har lavet med Ferrari. Til den øsrigske avis ’Salzburger Nachrichten’ har han udtalt, at
”For de penge vi betaler Ferrari for dette års 2.4 liters V8 motor er vi garanteret, at vi altid har den nyeste motorkonfiguration.”