Sjov og morskab var ikke på menuen for Fernando Alonso, da han var hos McLaren, er mange enige i. En del af frustrationerne for den spanske tidligere dobbelte verdensmester, bestod i konflikten med Ron Dennis, der ifølge Alonso selv, fokuserede for meget på Hamilton. Alonso krævede førstekører status, men fik det ikke.
Hos Renault er der dog ingen førstekører. Både Briatore og Alonso næter at udtale sig om lige det emne, men det er almen kendt, at Alonso vil have en fordel over Nelson Piquet, der er rookie i Formel 1. Alonso´s erfaring, rå styrke og store overblik, vil i manges øjne være rigeligt til at sikre, at han bliver uofficiel førstekører.
"Jeg elsker slåskampe mellem kørerne i teamet, jokede Briatore, da han blev spurgt om hvordan han ville lede kørerne i år. "Jeg har aldrig haft nogle problemer. Vi kender Fernando rigtig godt, og vi er glade for at have ham tilbage. Det er skønt at han er tilbage og jeg vil have han skal smile og nyde at køre."
"Jeg har aldrig brudt mig om konkurrence mellem kørerne," siger en mere alvorlig Briatore. Kørerne arbejder sammen for teamets bedste. Men vi må ikke glemme, at Fernando er mere erfaren og er dobbelt verdensmester hos os, mens Piquet har en masse at lære."
Fernando Alonso og Flavio Briatore
Alligevel afviser Alonso, at der er en klar forskel på de to kørere, og han afviser ligeledes at han er førstekører. "Det er ikke Renault´s filosofi, eller for noget Formel 1 team."
Der er stadig tale om, at teamet vil vende sig mod Alonso i forbindelse med udvikling og eksperimentering, men det er kun naturligt. Spanieren har et indgående kendskab til hvordan en Formel 1 racer fungerer.
"Teamet respekterer mig og de hjælper mig, og jeg er sikker på, at uanset hvad der er muligt i bilen, vil de gøre det," siger Alonso. "De vil arbejde hårdt for begge kørere, men hvis noget nyt skal afprøves i pre-sæson test, vil de sætte det ind i min bil først, for at forstå og udvikle det," slutter Alonso.
Spanieren, der sidste år sad i en vinder-bil, er godt klar, over at det bliver svært for Renault i år. Han indrømmer det bliver svært at indhente de førende, og at de på nuværende tidspunkt, ikke kan være med i kampen om podieplaceringerne.
Ifølge Alonso, er Renault for tiden 8/10-dele til et helt sekund efter Ferrari og McLaren, og det hul skal lukkes.