• Forside

Honda RA108 præsenteret

Så oprandt dagen for de mange Honda fans. Teamet præsenterede deres contender for 2008-sæsonen, RA108, i et anderledes livery end vi så i 2007. Se de opdaterede billeder her

Af: (@bmf1.dk) d. 29/1 2008 klokken 15:01

Den officielle præsentation af teamets titeludfordrer, RA108, fandt sted i Honda hovedkvarter i Brackley i England. Alex Wurz, teamets nyudnævte testkører, fik æren af at afsløre den nye racer, og det var også første gang han sad bag rattet i bilen.

Honda fremlagde sin plan for 2008, og understregede at de ingen planer har om at stoppe. 2008 skal være en evolution, siger Honda og teamet er fast besluttet på at gøre alt de kan for at nå deres mål.

Det er ikke første gang vi ser den nye racer, da den allerede har deltaget i test i Valencia, den såkaldte shake-down. På den hvide bil, kunne man tydeligt se de mange ændringer der er lavet på bilen i forhold til sidste år.

Earthdream konceptet, der startede sidste sæson, med en meget anderledes bemaling, er dette år taget endnu et skridt videre.

RA108´eren

Sidste års Honda RA107 i Google Earth livery

Hvad er så ændret? Mange ting. Den mest synlige er naturligvis den anderledes bemaling på bilen. Honda fortsætter som nævnt deres earthdream koncept, og vil igen i år gøre en indsats for at samle penge ind til projektet.

Men der er andre ting. Hele bilen er aerodynamisk set, meget kantet og går fuldstændig imod det vi har set på blandt andet McLaren og BMW. Honda har valgt et meget stramt design, der er gennemgående på hele bilen.

Frontvingen er ganske speciel på den nye RA108

For at starte fra en ende af, så er der frontvingen. Den sidder meget højt på næsen, og buer en del mere end sidste års RA107. Samtidig er undersiden af fronten barberet gevaldigt af, så luftmodstanden vil føres under bilen hurtigere end på RA107´eren.

Bladene på frontvingen har de den buede form foran, men dog med en del mere rynker end sidste år. Den største forskel på frontvingen, er dog bag på frontvingen. En skarp kant afslutter vingen, som om der er taget en stor bid af den.

Sidste års RA107. Læg mærke til frontvingerne på de to modeller

Honda RA108 i den nye bemaling

Længere inde på bilen, finder vi de nye barge boards. Som vi har set det på de tidligere lanceringer, er der stor forskel på dem, men hos Honda har man valgt at føre det kantede og skarpe design hele vejen i gennem. Derfor ser vi dette trin-formede barge board, der i forhold til sidste års model, virker næsten overdimensionerede.

Luftindtagene er ligeledes anderledes. De er nærmest trekantede, og ser faktisk ud som om, de lukker en del luft ude i stedet for at lukke det ind. Samtidig er de store klodsede sidestykker på siden af bilen væk, og erstattet af nogle mindre og klart mere elegante løsninger, der smyger sig bedre om bilen.

En anderledes vinkel

Det meget specielle barge board

En anden ting man også lægger mærke til når man ser bilen forfra, er lige bag ved cockpittet. Honda puster sig op i år, og har groet et par solide skuldre frem på bilen. Det er velsagtens for at holde sig indenfor de nye regler om øget sikkerhed i cockpittet, men de ser ærligt talt lidt klodsede ud.

Langs motoren ser vi også ændringer. Coveret er gjort længere og skarpere, og sidder også meget tæt om bilen. Præcis som vi har set det på de andre biler. Coveret ender meget brat i en skarp vinkel, lige før bagvingen.

Apropos bagvingen, så sidder den også lavere end sidste år. Det er umiddelbart lidt svært at se på billederne herover, men vi gætter på at man har benyttet sig af samme princip på bagvingen som på frontvingen, og altså har lavet nogle lidt skæve vinkler på bagvingen. Det ville i hvert fald falde i god tråd med resten af designet.

En meget spændende og ganske anderledes bil, Honda er stillet op med i år. De aerodynamiske udfordringer har for alle teams været svære, som altid, men med det radikale og kantede design, skal det blive spændende at se, om Honda rykker op på gridden i 2008.

Se også vores billedtråd med billeder af den nye HondaRA108