Jarno Trulli har med udtalelser til det italienske automobilblad Autosprint sat gang i spekulationerne om snyd i 2008 sæsonen. Det drejer sig naturligvis om launch- og traction control forbuddet, som Jarno Trulli siger, at han allerede nu tror det er blevet brudt af et eller flere teams.
Jarno Trulli er dog diplomatisk nok til ikke direkte at beskylde et hold for snyd, men det er jo også det der læses mellem linierne, der tit fortæller kørerens budskab.
”Jeg siger ikke, at nogen snyder, selv om vi har modtaget nogle modstridende informationer hos Toyota.”
Toyota mener, at visse teams arbejder på at lave traction control til 2008.
”Men efter at have analyseret flere bilers opførsel på banen nu og tilbage ved testene i december, så er der mange forskelle i mellem dem – og i flere tilfælde nogle mistænkelige.”
Det drejer sig om den standard-ECU som McLaren har designet og bygget til alle Formel 1 hold til sæsonen. Hvis et hold bryder igennem sikkerheden på den og udvikler programmer til at styre motoren, så kan man snyde ECU`en til at lave en slags launch- og traction control. Det er jo kun ulovligt, hvis det bliver opdaget.
Max Mosley har til gengæld været ude med riven og informere alle Formel 1 teams om, at hvis de bliver taget i snyd, så skal de ikke regne med at fortsætte i Formel 1.
Et hold som man kunne mistænke for at forsøge på en omskrivning af motorstyringen er Renault. Det bygger på fortilfælde, og har umiddelbart intet med udtalelserne Jarno Trulli har givet.
Tilbage i 1994 blev Benetton (holdet der blev opkøbt af Renault) beskyldt for at bruge traction control i det franske Grand Prix, da Michael Schumacher lavede en kanonstart, hvor han kom fra plads 3 og var langt foran de to Williams racere, da man nåede Estoril Corner første gang.
Siden i 2004 hvor Renault lavede ufattelige starter, som ingen andre teams kunne måle sig med, igen og igen. Som sagt er der ingen beviser på, at Renault skulle være indblandet i snyd endnu, men med tanke på tidligere, og hvor meget der står på spil for Renault i 2008, så er det naturligt at have dem under mistanke.
Men indtil videre er Renault kun en tanke i denne skribents hjerne, og man skal derfor ikke anklage Renault for snyd.