Det tyske BMW Sauber team, kunne mandag middag kl. 12 præcist, løfte afsløre for den nye F1.08, i firmaets hovedkvarter i Munchen.
Den nye racer er ifølge Dr. Mario Theissen kulminationen på de sidste to års arbejde, der har været at komme helt frem forrest på gridden.
"Med hensyn til størrelse på selve teamet, er vi et midterfelt-team. Men med hensyn til ambitionerne, er vi frontrunners," sagde Mario Theissen ved pressemødet i dag. Han lagde ikke skjul på sin begejstring over den nye bil og det var tydeligt, at han mente, at her var en bil der kunne vinde løb.
I røg og damp. BMW-Sauber ved præsentationen af F1.08. Launch 2008
På den tekniske side, overtog willy Ramph mikrofonen og introducerede de fremmødte og os der fulgte med via podcast, til raceren.
Ramph kaldte F1.08 for intet mindre end en radikal evolution.
Frontvingen er en hel del større end sidste år, og samtidig er den gjort mindre sensitiv i sving og altså stærkere i forbindelse med den mængde downforce der rammer vingen. Derudover er den paradoksalt gjort tyndere, det samme er bagvingen, i forhold til sidste års model.
Samtidig er bagvingens downforce generelt øget, hvilket samlet gerne skulle give en mere levende bil, men samtidig håber man at den er mere modstandsygtig overfor vindmodstanden.
Sidepods og bargeboards er, som vi har set på Ferrari, McLaren og Toyota, ændret i forhold til sidste år, og motorcoveret er sænket yderligere for at forbedre luftstrømmen bagtil.
Den bagerste hjulophængning er blevet maksimeret, og dette skulle gøre, at bilen er lettere at manøvrere, samtidig vil det give bilen bedre grip.
BMW Sauber har ligeledes adopteret de såkaldte rimcovers, eller det dæksel der dækker selve hjulfælgen.
Herunder kan du nu nyde billederne fra præsentationen.
BMW-Sauber F1.08 ved præsentationen. Side billede. Launch 2008
BMW-Sauber F1.08 præsenteret i Munchen. Launch 2008
Nick Heidfeld præsenterede F1.08 på førstesalen i BMW´s hovedkvarter i Miúnchen. Av mine ører!
F1.08 set oppefra ved præsentationen. Launch 2008
Close-up af F1.08´eren
Close up af F1.08´eren
Fronten af den nye F1.08