1. januar 2008 træder en ny tre-årig kontrakt med Bridgestone i kraft gældende for de tre kommende Formel 1 sæsoner 2008, 2009 og 2010. En kontrakt Bridgestone er stolte af, men som ikke er kommet i stand uden kritik fra Michelin og andre dækleverandører. Men FIA ønsker ikke ekstra konkurrence på dækmarkedet.
Bridgestone er naturligvis meget stolte over den nye kontrakt, som gør Bridgestone til ”Den officielle dækleverandør til FIA Formel 1 Verdensmesterskabet” og det flyder da også med roser fra Bridgestone Motorsports direktør Hiroshi Yasukawa.
“At blive ‘Den officielle dækleverandør til FIA Formel 1 Verdensmesterskabet’ er en stor ære for Bridgestone, og vi ser frem til starten af 2008 med stor spænding. Vores deltagelse i Formel 1 er hovedelementet for vores ekspansion og udvikling og det er stort og spændende skridt for vores firma,” udtaler han.
Renault vandt det sidste verdensmesterskab, som der ikke stod Bridgestone på.
“At blive valgt til ‘Den….” viser den høje anseelse vi nyder i sporten, som vi har deltaget i siden 1997. Vi vil fortsætte med at bruge Formel 1 som den globale platform, hvor vi promoverer vores brand og ser frem til at fortsætte vores samarbejde med FIA Foundation med at promovere ’Think Before You Drive’ (Tænk før du kører) vejsikkerhedskampagnen, hvis aftale fornyligt blev bekræftet for de næste tre år.”
“Som den eneste dækleverandør i Formel 1 i 2007 fik vi alle en dramatisk og spændende sæson med masser af tæt konkurrence. Vi stræbte efter at behandle alle teams lige fair, og vi mener vi gjorde et godt arbejde. Det var en episk kamp med Kimi Räikkönen kåret som den nye verdensmester i den sidste runde (af mesterskabet) og i kraft af vores rolle som ’Den….’ ser vi nu frem med stor spænding til lignende spændende dueller over de næste tre år,” slutter Yasukawa.
Det lyder rosenrødt, når man læser kommentarerne fra Hiroshi Yasukawa, men virkeligheden er, at Bridgestone fik presset Michelin ud. Nogle vil sige Michelin pressede sig selv ud efter de to katastrofeløb i USA, mens andre dækleverandører, der kunne finde på at vise interesse, alle fik et pænt nej tak til at gå videre med planerne.
For i Max Mosley og FIA’s evige kamp om at gøre Formel 1 til Formel 1½, gør man alt på at sætte begrænsninger for udviklingen i Formel 1 under påskud af sikkerheden og de i en direkte konkurrence udviklede fremskridt.
De kommende slicks, som umiddelbart kan komme på tale til 2009 bliver formentlig droppet, fordi FIA ikke kan bremse de innovative ingeniører i deres kamp om at få deres team længst frem på gridden, og dermed finder smuthuller i reglementet, hvor alle katte er grå.
Bridgestone leverer frem til år 2010 alle dækkene til Formel 1
Det er dog ikke kun i Formel 1, der er dækfabrikanter, som nyder godt rollen som eneleverandør. Sidste år kom det frem, at der også i verdensmesterskabet i rally ville være en eneleverandør af dæk. Valget faldt på Pirelli, hvor Michelins søsterfirma, BF Goodrich, tidligere var leverandør af dæk til rallyverdensmesterskabet.
Men et stort tillykke til Bridgestone med deres kommende tre år som eneleverandør i Formel 1.
Hiroshi Yasukawa har ret i, at 2007 blev et spændende år i Formel 1, og hvis man ved hjælp af en enkelt dækleverandør kan skabe den spænding, så er det helt i orden med mig. Man skal bare ikke gemme sig bag stolte ord, når man reelt ingen konkurrence har haft.